BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Dacă doriţi să înfiinţaţi o fundaţie
aveţi tot ce vă trebuie aici!
ACT CONSTITUTIV
al
Fundaţiei ................
Eu/Noi,
1.
1.
............................, cetăţean român, domiciliat în
........................., str. .......................................... nr.
............, bloc ............, scară ..........., etaj ........., apart.
.........., sector/judeţ ............................ posesorul actului de
identitate .......................... seria .......... nr.
......................................, eliberat de ....................... la
data de ........................., cod numeric personal
...........................................;
sau/şi
1.
1.
S.C. ...................................... SNC/SCS/SA/SCA/SRL, cu
sediul social în .................................., str.
........................................ nr. ..........., bloc ...........,
scara ..........., etaj ............., apart. .........., sector/judeţ
............................, înregistrată la Oficiul Registrului
Comerţului ............................... sub nr.
................/................../.............., cod fiscal nr.
...................... din ....................................,
reprezentată de ..................... având funcţia de
....................................................., în conformitate cu
Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi
fundaţii şi cu Decretul nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice
şi persoanele juridice, în calitate de fondator/fondatori, am hotărât
constituirea unei fundaţii astfel: Fundaţia va fi denumită
................................. şi este persoană juridică de
drept privat, fără scop patrimonial. Fundaţia are sediul în
......................, str. .............. nr. ..........., bloc .........,
scara ............, etaj ........, apart. ............., sector/judeţ
........................... . Scopul Fundaţiei
................................... este
...............................................................................
.......................................................................................................................................................
iar obiectivele pe care şi le propune în vederea realizării acestui
scop sunt prevăzute în Statutul fundaţiei. Fundaţia se
constituie pe durată ............................... . Patrimoniul
Fundaţiei este format dintr-un activ patrimonial iniţial în valoare
de ..................... lei şi este alcătuit din următoarele
aporturi în natură sau/şi în numerar depuse de fondator/fondatori
astfel
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
. Întregul patrimoniu va fi evidenţiat şi păstrat în
conformitate cu legislaţia română în materie, pe numele
fundaţiei şi va fi folosit exclusiv pentru realizarea obiectivelor
ei. Organul de conducere* al Fundaţiei este Consiliul director format din:
1.
1.
Preşedinte -
...........................................................................................
2.
2.
Prim-vicepreşedinte -
...........................................................................................
3.
3.
Vicepreşedinte -
...........................................................................................
4.
4.
Secretar -
...........................................................................................
5.
5.
Membri -
...........................................................................................
Controlul
activităţii economico-financiare va fi efectuat de un cenzor/o
comisie de cenzori* formată din:
1.
1.
Preşedinte -
...........................................................................................
2.
2.
Vicepreşedinte -
...........................................................................................
3.
3.
Membri -
...........................................................................................
Eu/Noi,
.............................................. fondatorul/fondatorii
Fundaţiei .........................................
împuternicesc/împuternicim pe
....................................................., cetăţean
român, domiciliat în ............................, str. ................ nr.
........., bloc ........., scara ........., etaj ........., apart. ........,
sector/judeţ ...................................... posesorul actului de
identitate .......................................... seria
..................... nr. ....................... eliberat de
..................... la data de ................................, ca în numele
meu/nostru şi pentru mine/noi să desfăşoare procedura de
dobândire a personalităţii juridice, înscrierea fundaţiei în
Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, obţinerea avizelor
necesare, precum şi să semneze orice acte modificatoare ale Actului
constitutiv şi Statutului fundaţiei, modificări impuse de
instanţa judecătorească competentă, semnătura sa
fiindu-mi/fiindu-ne pe deplin opozabilă. Redactat şi editat în
............ exemplare la ................. cu sediul în .............................................
str. ........................... nr. ..........., sector/judeţ
................. .
S-au eliberat
părţii/părţilor ..................... exemplare originale,
astăzi, data autentificării.
SEMNĂTURA/SEMNĂTURILE
FONDATORULUI/FONDATORILOR
______________
*)
Dacă nu se stabileşte, la constituire, componenţa nominală
a acestora, în actul constitutiv se vor stabili regulile pentru desemnarea
membrilor acestui organ.
NOTĂ:
·
· Două
sau mai multe fundaţii se pot constitui în federaţie, actul
constitutiv şi statutul având conţinut similar, cu excepţia
obiectivelor federaţiei care trebuie formulate în raport de specificul lor
şi explicitate ca atare.
·
· Federaţiile
dobândesc personalitate juridică proprie şi funcţionează în
condiţiile prevăzute de lege pentru fundaţiile cu scop
patrimonial.
·
· Cererea
de înscriere în Registrul federaţiilor se soluţionează de
tribunalul în circumscripţia căruia federaţia urmează
să-şi aibă sediul şi devine persoană juridică din
momentul înscrierii în acest registru.
·
· Fundaţiile
care constituie o federaţie îşi păstrează propria
personalitate juridică, inclusiv propriul patrimoniu.
·
· În
cazul dizolvării federaţiei, dacă nu se prevede altfel în
statut, bunurile rămase în urma lichidării se transmit, în cote
egale, persoanelor juridice constituente.
STATUTUL
Fundaţiei
...................
Capitolul
I
DISPOZIŢII
GENERALE
Art. 1.
- Fundaţia ............................... fondată potrivită Actului
constitutiv de:
a)
a)
............................... cetăţean român, domiciliat în
.................. str. ......................... nr. .........., bloc
.........., scara .........., etaj ........, apart. .........,
sector/judeţ .............. posesorul actului de identitate
............................. seria ........................ nr.
..................., eliberat de ................... la data de
..............................., cod numeric personal
...............................
sau/şi
a)
a)
S.C. ................................... SNC/SCS/SA/SCA/SRL, cu sediul
social în ..............................., str.
......................................... nr. .........., bloc ..........,
scara .........., etaj ......., apart. ............, sector/judeţ
........................, înregistrată la Oficiul Registrului
Comerţului ............................. sub nr.
.............../................/............... cod fiscal nr.
................... din ..............., reprezentată de ........................
având funcţia de
.......................................................................................
au constituit sus-numita fundaţie în conformitate cu Ordonanţa
Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii
şi cu Decretul nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice şi
persoanele juridice.
Art. 2.
- Scopul fundaţiei îl constituie
.............................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
.
Art. 3.
- Denumirea fundaţiei este
.................................................................................................
.............................................................................................................................................................
.
Art. 4.
- (1) Sediul fundaţiei este în ...................................., str.
................................... nr. .........., bloc ........, scara
........., etaj ........., apart. .........., sector/judeţ
.................. .
(2) Sediul
fundaţiei poate fi schimbat pe baza hotărârii Consiliului director.
Art. 5.
- Fundaţia ......................................... se constituie pe o
durată de ................................... .
Art. 6.
- (1) Patrimoniul social al Fundaţiei este alcătuit dintr-un activ
patrimonial, iniţial, în valoare de ............................. lei
şi este alcătuit din următoarele aporturi în natură
şi/sau în bani depuse de fondator/fondatori, astfel:
.....................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
.
(2) Întregul
patrimoniu va fi evidenţiat şi păstrat în conformitate cu
legislaţia română în materie, pe numele fundaţiei şi va fi
folosit exclusiv pentru realizarea obiectivelor ei.
Art. 7.
- (1) Scopul fundaţiei este
..................................................................................................
..............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
.
(2)
Obiectivele fundaţiei, în vederea realizării scopului ei, sunt
următoarele: ...............................
..............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
.
(3)
Schimbarea scopului fundaţiei se face numai de către fondator sau
majoritatea fondatorilor în viaţă, iar dacă nici unul dintre
fondatori nu mai este în viaţă, aceasta se face numai cu întrunirea
votului a patru cincimi din numărul membrilor Consiliului director.
(4) În toate
cazurile, schimbarea scopului fundaţiei se poate face numai dacă
acesta a fost realizat în totalitate sau în parte ori dacă acesta nu mai
poate fi îndeplinit.
Art. 8.
- (1) Fundaţia îşi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale,
pe baza hotărârii autentificate a Consiliului director, prin care li se
alocă un patrimoniu.
(2) Filiala
este condusă de un Consiliu director propriu, alcătuit din cel
puţin 3 membri.
(3) Filiala
este entitate cu personalitate juridică, putând încheia, în nume propriu,
acte juridice de administrare şi de conservare în condiţiile
stabilite de Consiliul director prin actul constitutiv al ei şi se pot
încheia acte juridice de dispoziţie, în numele şi pe seama
fundaţiei, numai pe baza hotărârii prealabile a Consiliului director
al fundaţiei.
Capitolul
II
RESURSELE
PATRIMONIALE ŞI CHELTUIELILE FUNDAŢIEI
Art. 9.
- Patrimoniul social iniţial al fundaţiei se completează cu
dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în
condiţii legale, dividendele societăţilor comerciale
înfiinţate de fundaţie, donaţii, sponsorizări sau legate,
venituri realizate din activităţi economice directe, resurse
obţinute de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale, precum
şi alte venituri prevăzute de lege.
Capitolul
III
CONDUCEREA
ŞI CONTROLUL FUNDAŢIEI
Secţiunea
I
Consiliul
director
Art. 10.
- Consiliul director al fundaţiei asigură realizarea scopului şi
obiectivelor acesteia, exercitând următoarele atribuţii:
a)
a)
stabilirea strategiei generale şi a programelor fundaţiei;
b)
b)
aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a
bilanţului contabil;
c)
c)
alegerea şi revocarea cenzorului/membrilor comisiei de cenzori;
d)
d)
înfiinţarea de filiale;
e)
e)
încheierea de acte juridice, în numele şi pe seama fundaţiei;
f)
f)
executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
g)
g)
aprobarea organigramei şi a strategiei de personal ale
fundaţiei;
h)
h)
modificarea statutului fundaţiei;
i)
i)
elaborarea regulamentului intern de funcţionare a sa;
j)
j)
îndeplinirea oricăror alte atribuţii prevăzute în lege
sau în statut.
Art. 11.
- Membrii Consiliului director care, într-o anumită problemă,
supusă hotărârii sale, sunt interesaţi personal sau prin
soţii lor, ascendenţii sau descendenţii, rudele în linie
colaterală sau afinii lor până la gradul al patrulea inclusiv, nu vor
putea lua parte la deliberare şi nici la vot. În caz contrar voi
răspunde pentru daunele cauzate Fundaţiei dacă fără
votul lor nu s-ar fi putut obţine majoritatea cerută.
Art. 12.
- Nu poate fi membru al Consiliului director, iar dacă este, pierde
această calitate cel care ocupă o funcţie de conducere în cadrul
unei instituţii publice, dacă Fundaţia sprijină activitatea
acelei instituţii publice.
Art. 13.
- Deciziile contrare legii, actului constitutiv sau statutului Fundaţiei
pot fi atacate de fondator/fondatori sau de către oricare dintre membrii
Consiliului director care au lipsit sau au votat împotrivă şi a cerut
să se insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţă.
Art. 14.
- Consiliul director poate împuternici una sau mai multe persoane cu
funcţii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori
sunt străine de asociaţie pentru a încheia acte juridice în numele
şi pe seama fundaţiei sau orice alte atribuţii prevăzute în
lege sau în statut.
Art. 15.
- (1) Consiliul director se compune din ................................ membri
desemnaţi de fondator/fondatori la momentul constituirii fundaţiei.
(2) În caz de
descompletare, funcţiile rămase libere se completează prin
hotărârea fondatorului/fondatorilor, iar dacă nici unul dintre
fondatori nu mai este în viaţă, cu întrunirea votului a
..................... din numărul membrilor Consiliului director.
(3) Completarea
funcţiilor rămase libere se face în cel mult .............. zile de
la descompletare.
Art. 16.
- (1) Consiliul director se întruneşte cel puţin o dată pe
lună sau ori de câte ori nevoile fundaţiei o impun.
(2)
Convocarea Consiliului director se face de preşedinte, iar în lipsa
acestuia de înlocuitorul său, cu cel puţin ............... zile
înainte de data fixată.
(3) Consiliul
director deliberează, în mod valabil, în prezenţa a 2/3 din
numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri cu o
jumătate plus unu din voturi.
Art. 17.
- Deliberările şi hotărârile Consiliului director se
consemnează în procese-verbale încheiate cu ocazia fiecărei
şedinţe.
Secţiunea
a II-a
Controlul
financiar
Art. 18.
- (1) Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri.
(2) În
realizarea competenţei sale Comisia de cenzori:
a)
a)
verifică modul în care este administrat patrimoniul fundaţiei;
b)
b)
întocmeşte rapoarte şi le prezintă Consiliului director;
c)
c)
poate participa, prin membrii săi, la şedinţele
Consiliului director, fără drept de vot;
d)
d)
îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau
stabilite de Consiliul director.
(3) Membrii
Consiliului director nu pot fi cenzori.
Art. 19.
- Consiliul director aprobă regulile generale de organizare şi
funcţionare a Comisiei de cenzori.
Capitolul
IV
VENITURILE
ŞI CHELTUIELILE FUNDAŢIEI
Art. 20.
- Veniturile fundaţiei provin din:
a)
a)
dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile
în condiţii legale;
b)
b)
dividendele societăţilor comerciale înfiinţate de
fundaţie;
c)
c)
venituri realizate din activităţi economice directe;
d)
d)
donaţii, sponsorizări sau legate;
e)
e)
resurse obţinute de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele
locale;
f)
f)
alte venituri prevăzute de lege.
Art. 21.
- (1) Fundaţia poate înfiinţa societăţi comerciale ale
căror dividende, dacă nu se reinvestesc în aceste
societăţi, se vor folosi pentru realizarea scopului ei.
(2)
Fundaţia poate desfăşura orice alte activităţi economice
directe, dacă acestea au caracter accesoriu şi au legătură
strânsă cu scopul principal al ei.
Art. 22.
- (1) Principalele cheltuieli ale fundaţiei sunt:
a)
a)
salarii şi adaosuri la salarii;
b)
b)
indemnizaţii, prime şi premii;
c)
c)
procurări de rechizite şi imprimate de birou;
d)
d)
chirii, dobânzi, taxe, comisioane bancare;
e)
e)
cazare, masă, transport;
f)
f)
apă, canal, salubritate;
g)
g)
energie electrică, termică şi gaze naturale;
h)
h)
alte cheltuieli.
(2) Cheltuielile
se efectuează potrivit prevederilor bugetului de venituri şi
cheltuieli şi se aprobă de persoanele însărcinate de Consiliul
director.
(3)
Salariile, indemnizaţiile şi alte drepturi băneşti ale
personalului se stabilesc în limitele statutului de funcţiuni şi ale
bugetului de venituri şi cheltuieli.
(4) Consiliul
director poate dispune plata de premii, gratificaţii şi altele
asemenea din disponibilităţile existente.
Art. 23.
- Exerciţiul economico-financiar începe la data de 1 ianuarie şi se
încheie la data de 31 decembrie ale fiecărui an.
Capitolul
V
DIZOLVAREA
ŞI LICHIDAREA
Art. 24.
- Fundaţia ..................................................... se va
dizolva:
I. De
drept prin:
a)
a)
împlinirea duratei pentru care a fost constituită*;
b)
b)
realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării scopului
pentru care a fost constituită, dacă în termen de 3 luni de la
constatarea unui astfel de fapt nu se produce schimbarea acestui scop**.
II. Prin
hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane
interesate, atunci când:
a)
a)
scopul sau activitatea fundaţiei a devenit ilicită sau
contrară ordinii publice;
b)
b)
realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau
contrare ordinii publice;
c)
c)
urmăreşte alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
d)
d)
a devenit insolvabilă;
e)
e)
nu mai obţine autorizaţiile prealabile necesare, potrivit
legii.
III. În
situaţia imposibilităţii constituirii Consiliului director
în conformitate cu statutul fundaţiei, dacă această
situaţie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit
statutului Consiliului director trebuia constituit.
IV. În
alte situaţii prevăzute de lege
Art. 25.
- (1) În cazul dizolvării fundaţiei, lichidatorii se numesc de
instanţa judecătorească.
(2)
Odată cu numirea lichidatorilor, mandatul Consiliului director
încetează.
(3)
Lichidatorii la intrarea în funcţie efectuează inventarul şi
încheie un bilanţ care să constate situaţia exactă a
activului şi pasivului.
(4) Ei sunt
obligaţi să primească şi să păstreze registrele
şi orice alte acte ale fundaţiei şi să ţină un
registru cu toate operaţiunile lichidării, în ordinea datei acestora.
(5)
Lichidatorii îşi îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorului/Comisiei de
cenzori.
Art. 26.
- (1) Lichidatorii au obligaţia de a continua operaţiunile juridice
în curs, de a încasa creanţele, de a plăti creditorii, iar dacă
numerarul nu este suficient, de a transforma şi restul activului în bani,
procedând la vânzarea prin licitaţie publică a bunurilor mobile
şi imobile.
(2)
Lichidatorii pot realiza numai acele operaţiuni noi care sunt necesare
finalizării celor aflate în curs de derulare.
Art. 27.
- (1) În cazul dizolvării fundaţiei, bunurile rămase în urma
lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.
(2) Aceste
bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de
drept public cu scop identic sau asemănător, potrivit procedurii care
urmează: .........................................................
.............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
.
(3) Dacă
în termen de 6 luni de la terminarea lichidării, lichidatorii nu au
reuşit să transmită bunurile în condiţiile alineatului (2),
ele se atribuie de instanţa competentă unei persoane juridice cu scop
identic sau asemănător***.
(4) Data
transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de
predare-preluare, dacă prin acesta nu s-a stabilit o dată
ulterioară.
Art. 28.
- Lichidatorii încheie operaţiunile şi remit celor în drept contul
gestiunii numai după expirarea unui termen de 6 luni de la publicarea
dizolvării fundaţiei.
Art. 29.
- După încheierea lichidării, lichidatorii sunt obligaţi ca în
termen de două luni să depună bilanţul, registrul jurnal
şi un memorandum, să declare operaţiunile de lichidare la
Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor al judecătoriei în a
cărei circumscripţie teritorială îşi are sediul asociaţia
şi să îndeplinească toate procedurile de publicare şi
radiere din acest registru.
Art. 30.
- Dacă în termen de 30 de zile libere de la depunerea bilanţului nu
se înregistrează nici o contestaţie, bilanţul se consideră
definitiv aprobat, iar lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor
remite celor în drept bunurile şi sumele rămase de la lichidare,
împreună cu toate registrele şi actele fundaţiei şi ale
lichidării, după aceasta fiind consideraţi descărcaţi.
Art. 31.
- (1) Fundaţia încetează a avea fiinţă la data radierii din
Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2) Radierea
se face în baza actului constatator eliberat lichidatorilor, prin care se
atestă descărcarea acestora de obligaţiile asumate.
Capitolul
VI
DISPOZIŢII
FINALE
Art. 32.
- Prevederile prezentului statut se completează cu dispoziţiile
legii.
Art. 33.
- Redactat şi editat în ................. exemplare, la ................
cu sediul în ............................., str. .......................... nr.
............., sector/judeţ .................. .
S-au eliberat
părţii/părţilor ...................... exemplare originale,
astăzi, data autentificării.
SEMNĂTURILE
FONDATORILOR
SEMNĂTURA
FONDATORULUI
_______________
*)
La cele a căror durată este limitată în timp.
**)
Dacă este cazul.
***
Instanţa judecătorească atribuie bunurile şi în cazul când
statutul nu prevede o procedură de transmitere sau dacă prevederea
este contrară legii sau ordinii publice.