BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Traian Basescu propune
internationalizarea Marii Negre
Presedintele Traian Basescu a raspuns pe 14 iunie
invitatiei de a intra in dialog cu studentii romani asupra problematicilor de
politica externa ale noii Romanii. Ziarul ZIUA si Asociatia de tineri
jurnalisti Civic Media impreuna cu Universitatea Bucuresti, Facultatea de
Sociologie si Centrul de Geopolitica si Antropologie Vizuala al Universitatii
au organizat dialogul presedintelui cu studentii, in amfiteatrul Facultatii de
Sociologie, dezbatere geopolitica desfasurata sub tema "Noile Directii ale
Politicii Externe Romanesti". Presedintele a prezentat principalele
directii ale politicii externe romanesti si viziunea rolului pe care il are de
jucat noua Romanie in regiunea Marii Negre. Principala problema a acestei
regiuni este, in viziunea presedintelui Basescu, necesitatea imperioasa a
internationalizarii Marii Negre si a stingerii conflictelor inghetate. Dupa
sustinerea unei prezentari a viziunii de politica externa, Traian Basescu a
intrat in dialog cu studentii, extrem de interesati de situatia geopolitica a
Romaniei. La manifestare au participat consilierul prezidential Constantin
Degeratu, rectorul Universitatii Bucuresti Ioan Panzaru, coordonatorul Masteratului
de Studii de Securitate Ionel Nicu Sava, seful catedrei de Sociologie prof. dr.
Ilie Badescu, Elena Zamfir sefa catedrei de Asistenta Sociala si coordonatorul
Civic Media Victor Roncea.
Ioan
Panzaru : Universitatea Bucuresti are treizeci de mii de studenti, care, o
foarte mica parte dintre ei, cei care va primesc si va saluta in primul rand
sunt studentii masterului de securitate care a fost organizat la Facultatea de
Sociologie si Asistenta Sociala. Este o facultate care nu exista inainte de
1989 si care s-a creat in aceste doua domenii si a adus un aport deosebit la
noua constructie care a avut loc in Romania in aceasta perioada. Facultatea de
Sociologie si Asistenta Sociala este implicata in programe PHARE, este
implicata in programe de dezvoltare regionala, in programe legate de promovarea
minoritatilor, in programe de asistenta sociala si este una dintre facultatile
care sprijina orientarea Universitatii din Bucuresti catre integrarea
euroatlantica. Universitatea ofera in momentul de fata cursuri in mai multe
directii care tin de integrare si suntem fericiti ca va avem aici ca oaspete,
sa conferentiati in probleme de securitate. Cuvantarea domnului presedinte
Basescu se refera la noile orientari ale Romaniei in probleme de politica
internationala. Poftiti, domnule presedinte...
Traian
Basescu: Va multumesc mult. In primul rand, bine v-am gasit! Va multumesc
pentru invitatie. Inteleg ca va fi o intalnire pro-activa, asa ca eu o sa
incerc sa fixez cateva directii ale discutiei, urmand ca cea mai mare parte a
timpului sa o rezervam dialogului cu studentii, bineinteles. Am un sentiment
neplacut ca nu vad toata sala. Cred ca presa si-a luat imagini... Am o
rugaminte, pentru ca noi ne intalnim atat de des, presa si presedinte... Sunt
convins ca o sa ne intelegem, adica pur si simplu este neplacut pentru
studentii care sunt in spatele dumneavoastra sa nu poata participa... Pana cand
ne reorganizam din punct de vedere presa, pe care o apreciez foarte mult, as
vrea sa incepem totusi, sa va dau acele repere despre care discutam. As duce
putin timpul inapoi, in 1990, cand, imediat dupa caderea Zidului Berlinului,
toti am avut sentimentul ca omenirea a intrat intr-o era de pace si securitate.
Simbolul incetarii razboiului rece, Zidul Berlinului, cazuse, si pentru orice
politician, pentru orice om simplu, ideea ca nu mai exista riscul confruntarii
era una care devenise o certitudine. Am trait in aceasta iluzie cu totii pana
la 11 septembrie 2001. Momentul 11 septembrie 2001 a insemnat o repozitionare a
guvernelor, a statelor, a cetatenilor cu privire la pericole iminente, la
pericole reale, care s-au manifestat cu o duritate extraordinara incepand cu 11
septembrie 2001, atacul terorist asupra SUA. Din acel moment, nimic din
strategia de securitate a statelor nu a mai fost valabil, mijloacele erau cele
care nu corespondeau nicidecum noii realitati marcata brutal de 11 septembrie
2001. Practic, nici un stat nu era pregatit sa faca fata noii strategii de
securitate. S-a investit mult, dar realitatea fragilitatii securitatii noastre
devenise o realitate demonstrata si nu una presupusa. S-a investit enorm pentru
a se prinde din urma realitatea. A fost nevoie de reorientari ale structurilor
de securitate ale fiecarui stat. Au aparut si motoarele reale ale conflictelor
- accesul la resurse, un motor al conflictelor, de altfel, unul traditional. Au
aparut conflictele interetnice, un alt motor de conflict. A aparut islamismul
extremist, motor principal al conflictelor. Conflictele etnice au inceput sa se
manifeste tot mai puternic. Iata elemente care au obligat statele sa-si
reconfigureze politicile de securitate nationala.
Ce
putem spune astazi despre un eventual conflict global? El nu poate exista in
momentul de fata asa cum sunt asezate fortele strategice ale lumii, daca vreti,
sau capacitatile strategice ale polilor de putere raspanditi in lume. Un
conflict global nu mai este posibil, dar infloresc conflictele locale, se
manifesta tot mai virulent, avand la baza exact motoarele despre care va
vorbeam inainte. In aceste conditii, Romania a trebuit sa-si redirectioneze
propria politica externa si sa o adapteze realitatii, tinand cont in acelasi
timp de polii reali de putere din lume: SUA, NATO, China, Federatia Rusa,
Europa insasi, poli de putere care, daca nu mai erau sau nu mai sunt dispusi la
confruntare intre ei, genereaza competitie economica, genereaza nevoia de
apartenenta la un grup sau altul ca o nevoie obligatorie de securitate
economica si, implicit, de securitate nationala.
Cel
de-al treilea palier a fost activarea Romaniei in regiune, o politica externa
care sa corespunda intereselor nationale si in acelasi timp intereselor
aliatilor nostri, fie ca vorbim de aliatii europeni sau de Alianta
Nord-Atlantica si, nu il ultimul rand, o politica deschisa cu privire la
realitatile Marii Negre. Pe aceste paliere ne asezam toata actiunea de politica
externa. Prioritatea zero ramane cea care ne incadreaza in sistemul global
european si asta inseamna integrarea in UE, UE avand atat valenta de a integra
Romania in structura economica si sociala globala a UE, dar si valenta de
securitate europeana. Securitatea nationala, in acelasi timp, o asezam pe
parteneriatul strategic cu SUA si cu Marea Britanie, parteneriat strategic care
vizeaza, in primul rand, securitate nationala si nu are ca axa majora evolutie
economica si prosperitate. UE este cea care are ambele valente. Pornind de la
aceste doua deziderate, integrare in UE si parteneriat strategic cu SUA si
Marea Britanie, Romania si-a dezvoltat propria ei politica regionala, care
vizeaza Balcanii de Vest si Marea Neagra. O sa ma asez mai mult pe Marea Neagra
in efortul de politica externa si, in primul rand, o sa incerc sa va explic de
ce Romania a facut o prioritate din Marea Neagra. Elementele care reclama
implicarea Romaniei in Marea Neagra sunt cele care decurg, in primul rand, din
obligatia noastra de a avea o contributie pozitiva la securitatea europeana si
la securitatea statelor din Alianta Nord-Atlantica. Ce se intampla, de fapt, in
Marea Neagra? In primul rand, Marea Neagra este o zona de conflicte inghetate.
Imaginati-va harta. In nordul Marii Negre, incepand de foarte aproape de
frontiera romaneasca cu Moldova sunt cateva conflicte inghetate sau unele
active, dar toate foarte periculoase si continuu intr-o acumulare de energii negative.
Vorbim de Transnistria, de Osetia, de Nagorno-Karabah, de Abhazia. Toate sunt
apropiate de frontiera noastra de est, de rasarit. Toate sunt cu impact asupra
evolutiei viitoare a Romaniei. Daca in nordul Marii Negre avem patru conflicte
inghetate, din care conflictul transnistrean este cel mai apropiat de frontiera
Romaniei, Marea Neagra si zona extinsa a Marii Negre sunt afectate de actiuni
si activitati care pericliteaza securitatea nationala a Romaniei, pericliteaza
securitatea altor state europene.
Cele
trei elemente majore sunt: traficul de droguri din zona extinsa a Marii Negre
catre tarile UE, inclusiv Romania, dar care au destinatie finala la fel de bine
si Germania si Marea Britanie si Franta si Olanda si multe alte tari europene;
traficul de persoane, care de asemenea utilizeaza Marea Neagra si zona extinsa
a Marii Negre ca un pod de tranzit catre tarile UE si, nu in ultimul rand,
traficul ilegal de armament, care se desfasoara in volume considerabile, fara
control, si care alimenteaza conflictele locale si regionale, fie ca discutam
despre Balcanii de Vest, despre Iran, despre Irak sau despre orice alta zona de
conflict local sau regional din lume. De asemenea, Marea Neagra si zona extinsa
a Marii Negre se contituie in zona de resursa energetica esentiala a Europei.
Din zona extinsa a Marii Negre se furnizeaza in momentul de fata 50% din
energia necesara UE si perspectiva este ca in urmatorii zece ani 70% din
necesarul de energie al tarilor UE sa fie furnizat din aceasta zona. Iata,
deci, elemente esentiale care obliga Romania sa fie parte a proceselor politice
care au loc in Marea Neagra.
Si,
pentru ca vorbim de procese politice, noi privim Marea Neagra si din alta
perspectiva, chiar din perspectiva strict politica - si nu numai prin cea
stategica si militara - si v-as ruga sa incercam sa ne aducem aminte valul de
democratizare din Europa de Est de la sfarsitul anilor '80. Atunci, Polonia,
Romania, Cehoslovacia, fosta Cehoslovacie, Bulgaria, toate tarile fostului Pact
de la Varsovia si-au schimbat regimul si au trecut la regimuri democratice.
Dupa acel val de democratizare a urmat o perioada de asezare a acestor tari pe
drumul democratic, dupa care influenta pe care au exercitat-o, daca vreti, si
numai prin puterea exemplului, prin schimbarile produse a inceput sa genereze
un al doilea val de democratizare in jurul Marii Negre, in spatiul ex-sovietic.
Acest al doilea val, care a inceput odata cu revolutia trandafirilor din
Georgia, a continuat in Ucraina, se manifesta in Moldova, prin reorientarea
puterii de la Chisinau catre accesul in UE. in aceste conditii, Romania nu
poate sa ramana pasiva si ea trebuie sa isi activeze politica externa la Marea
Neagra. Va pot spune cateva fraze din discutia pe care am avut-o cu
presedintele Putin, ocazie cu care am recunoscut interesele pe care Federatia
Rusa le are la Marea Neagra. in acelasi timp, am asigurat ca vom respecta
aceste interese, cerand ca si interesele Romaniei la Marea Neagra sa fie
respectate. Si interesele Romaniei la Marea Neagra sunt combaterea exact a ceea
ce spuneam ca se constituie intr-un paradis la Marea Neagra. Avem interese de
stingere a conflictelor inghetate, pentru ca sunt foarte aproape de frontiera
noastra si, implicit, de frontiera NATO si frontiera UE. Avem interese sa putem
combate eficient traficul de droguri, avem interese sa putem combate eficient
traficul de persoane, avem mari interese sa combatem eficient traficul ilegal
de armament care se exporta din Marea Neagra catre alte zone. si, de asemenea,
avem interes in perspectiva energetica a nevoilor Romaniei si a nevoilor
tarilor UE. Toate aceste lucruri ne-au facut sa ne orientam puternic politica
externa catre relatii in spatiul extins al Marii Negre, pe de o parte si, pe de
alta parte, sa incercam sa ne atragem aliati, fie ca vorbim de SUA, fie ca
vorbim de Franta, de Germania, de Italia, in solutionarea problemelor din
spatiul extins al Marii Negre, pentru ca orice se intampla aici ne afecteaza si
din punct de vedere economic si social si din punct de vedere al securitatii
nationale. Aici lucrurile pot fi dezvoltate, luat fiecare element in parte.
Cred insa ca, odata provocati cu abordarea acestor directii, aveti dvs
intrebari foarte multe.
As
mai face o completare, doar pentru a va rotunji imaginea politicii externe:
elementele de mare interes pentru noi, ca elemente de mare interes pentru
politica externa raman relatiile cu Japonia, Coreea de Sud si China. Vizita mea
in Japonia, de luna trecuta, a avut exact rolul de a consolida relatiile
romano-japoneze. in acelasi timp, viata ne-a aratat ca neglijarea relatiilor cu
statele arabe a fost o eroare politica a ultimilor 15 ani si am declansat o
orientare, o reactivare a relatiilor noastre cu statele arabe. Am avut ocazia,
in cursul crizei ostaticilor, sa constatam cat de rea a fost abandonarea unei
relatii stranse cu statele arabe, lucru pe care il vom corecta in perioada urmatoare.
Cam aceste elemente mi s-a parut ca merita a fi lansate ca subiecte de discutie
in continuare. Sigur, nu as vrea sa fie un monolog. Daca va fi nevoie voi relua
monologul, dar mi-ar place sa discutam. Va apartine microfonul.
Ionel
Nicu Sava: Multumim domnule presedinte. Prezenta dvs este o exceptie, ca sa
spunem asa, in primul rand datorita institutiei pe care o reprezentati, iar in
al doilea rand, dupa cum ati putut constata aici de fata, cred ca si persoanei
care este astazi alaturi de noi pentru ca suntem in sesiune de examene si, va
rog sa ma credeti, nu am vazut studenti atat de bucurosi ca ... si atat de
zambitori, ceea ce este, cred eu, datorat, imi dati voie sa spun, persoanei
dumneavoastra. Aceasta initiativa...
Traian
Basescu: Domnule profesor, si eu eram bucuros pe vremuri, daca in sesiune venea
Cenaclul Flacara.
Ionel
Nicu Sava: Voiam sa spun ca aceasta initiativa are, daca vreti, trei
componente: este vorba de componenta academica, ne bucuram sa fiti in
Universitatea Bucuresti la Facultatea de Sociologie, dar, in acelasi timp, este
vorba de componenta de presa. Se afla alaturi de noi Victor Roncea, care
conduce o puternica organizatie a jurnalistilor din Romania, este vorba de
Civic Media si care impreuna cu grupul de presa ZIUA au facut posibil acest
eveniment. Nu in ultimul rand, este vorba de componenta politica, pe care,
bineinteles, o reprezentati dumneavoastra. Conventia noastra pentru derularea
acestei actiuni a fost urmatoarea. intrebarile, dezbaterea sunt pentru
studenti, masteranzi si profesori, iar pentru presa ramane o alta ocazie.
Domnul presedinte se va afla alaturi de noi pentru inca cel putin 50 de minute.
Avem la dispozitie acest timp pentru a pune acele intrebari, acele chestiuni
care ne preocupa din punct de vedere al politicii internationale. Domnul Victor
Roncea.
Victor
Roncea: Prioritate au studentii si ii rog pe colegii mei din presa sa fie
intelegatori.
Ionel
Nicu Sava: Mergem la intrebari. Vad deja doua, trei maini ridicate...
Traian
Basescu: Vreau sa fac o precizare. Sa stiti ca sunt departe de a le sti pe
toate, sunt insotit de domnul general Degeratu, care ma va ajuta, daca nu pot
sa raspund vreunei intrebari.
Nicolae
Tobosaru: Domnule presedinte, sunt Nicolae Tobosaru, masterand. Doresc, in
primul rand, sa va multumesc si sa va felicit pentru modul in care a fost
solutionata problema ostaticilor romani din Irak. In al doilea rand, va rog sa
imi raspundeti la doua intrebari. O prima intrebare: care sunt obiectivele si
etapele de dezvoltare in continuare a parteneriatului strategic romano-american
acum, pe parcursul primului dvs mandat prezidential? Si a doua intrebare: in ce
masura acest parteneriat strategic romano-american poate sa sustina si sustine
efectiv politica Romaniei in trei zone de interes major, si anume politica de
securitate la Marea Neagra, rezolvarea problemelor litigioase cu Ucraina si
implicarea directa, concreta, distincta a Romaniei in rezolvarea problemei
transnistrene? Va multumesc.
Traian
Basescu: Da. Etapele consolidarii parteneriatului strategic romano-american se
aseaza pe doua paliere: in primul rand o prezenta militara legala, activa a
fortelor americane la Marea Neagra prin instalarea de baze militare in zona
Marii Negre si enunt acest obiectiv si ramanem aici. si al doilea obiectiv in
interiorul parteneriatului strategic cu SUA, dar si cu Marea Britanie:
internationalizarea Marii Negre. Unul din mecanismele de garantare a pacii in
zona Marii Negre este internationalizarea Marii Negre. Mediterana a fost o zona
de conflict pana cand s-a reusit internationalizarea ei si asezarea definitiva
a Flotei a VI-a americane in Marea Mediterana si alte forme. In momentul de
fata, Marea Neagra este o mare controlata de Federatia Rusa, un prieten al
nostru, dar nu ni se pare suficient. Va fi batalia internationalizarii Marii
Negre, in care statele aliate noua sa aiba prezenta militara si politica in
Marea Neagra, sa trecem la controlul traficului in Marea Neagra si acesta va
constitui obiectivul final, daca vreti, al politicii noastre externe in Marea Neagra.
Romania sustine internationalizarea Marii Negre. Aici exista si o oarecare
pozitie a Turciei, pe care nu o discut, este un aliat al nostru in NATO. Turcia
controleaza stramtorile de la Marea Neagra, Bosfor si Dardanele, Federatia Rusa
controleaza tot ce se intampla in Marea Neagra prin cele circa sase baze
militare pe care le are desfasurate la Marea Neagra, iar solutia catre care
vrem sa indreptam politica noastra extrerna este internationalizarea Marii
Negre. Deci aici ar trebui sa ajungem pas cu pas in cele din urma. in ceea ce
priveste a doua intrebare, ea era legata de Ucraina si...
Nicolae
Tobosaru: ... si acest parteneriat in politica noastra fata de Ucraina ...
Traian
Basescu: Categoric, da. SUA sunt unul din cei mai puternici sustinatori si v-as
aminti declaratia facuta de presdintele Bush chiar din Biroul Oval, legat de
Transnistria, cu ocazia vizitei mele la Washington. SUA sunt implicate si
interesate in solutionarea conflictului transnistrean. Putem intra in foarte
multe detalii. Toata lumea stie ca acolo ar fi niste depozite de armament ale
fostei Armate a XIV-a pe care le pazesc militari ai Federatiei Ruse. Va pot
spune ca nu asta este problema majora din Transnistria. Problema majora din
Transnistria este o problema de integritate teritoriala a Moldovei, deci o
chestiune de suveranitate asupra intregului teritoriu al Republicii Moldova si,
pe de alta parte, este productia de armament din Transnistria. Acolo,
ingrijorator nu este ce se intampla cu depozitul de armament si munitie, cu intarzierea
retragerii munitiilor si a armamentului Federatiei Ruse si, as spune, chiar a
militarilor Federatiei Ruse. Acolo, una din marile probleme este legata de
productia continua de armament, care se duce catre directii necunoscute sau
nedeclarate oficial. Or, din acest punct de vedere, si noi si SUA si alte state
occidentale sunt extrem de interesate in rezolvarea problemei transnistrene. Va
pot spune ca noi am fost cei care am reactivat problema transnistreana si
pozitia lui Voronin trebuie citita printre randuri. Noi am pierdut o mare
ocazie sa fim implicati. Daca va aduceti aminte Romania a fost parte a
procesului de negociere pe Transnistria pana in 1992, cand deliberat am
renuntat sa fim parte a procesului de negociere si este foarte dificila revenirea
la masa celor care negociaza sau incearca sa aranjeze politic evolutia
transnistreana. in acelasi timp, insa, avem avantajul ca suntem un contributor
cu solutii in pozitia UE in raport cu Transnistria, ceea ce este extrem de
important. si, daca cititi printre randuri, declaratia presedintelui Voronin
care a spus "Este in regula, planul propus de Ucraina mai trebuie
ajustat", dar pune preconditii. si spune "Preconditiile sunt:
plecarea trupelor Federatiei Ruse din Moldova, retragerea armamentelor si
munitiilor apartinand fostei Armate a XIV-a din Transnistria". Pai,
aceasta este exact solutia romaneasca, preconditiile pe care pune Voronin,
pentru ca noi nu mergem pe solutia propusa de Ucraina: alegeri. Ca sa legitimam
ce? Regimul lui Smirnov? Unul din punctele planului propus de Ucraina este
legat de organizarea alegerilor in Transnistria, chipurile pentru a crea un
partener legitim de negociere pentru puterea de la Chisinau. Ce legitimitate
poti sa dai unei grupari nerecunoscute de nimeni si unei grupari care refuza sa
recunoasca suveranitatea Moldovei asupra propriului sau teritoriu? Din acest
motiv mie mi se pare ca Voronin, care are nevoie de sprijinul Ucrainei... -
Ucraina are peste 400 de km frontiera cu Transnistria - mi s-a parut ca a
procedat si intelept si inteligent si foarte bine din punct de vedere politic.
Sigur, solutia transnistreana pe care o sustin si cea mai mare parte a
aliatilor nostri este, in viziunea romaneasca, respectarea angajamentului de la
Istanbul al Federatiei Ruse, retragerea trupelor si a armamentelor, securizarea
frontierei intre Ucraina si Transnistria si punerea sub control a tot ceea ce
misca prin cei peste 400 de km de frontiera si, din acel moment, cred eu ca
regimul Smirnov pleaca singur pentru ca securizarea frontierei inseamna
incetarea afacerilor, umbrela pe care le-a creeaza existenta trupelor
Federatiei Ruse pe teritoriu nu mai exista si atunci o putere ca cea a lui
Smirnov nu se poate mentine. Cam aici vrem sa ajungem in interiorul acestui
parteneriat strategic. Pozitia noastra este sustinuta - si o spun fara nici o
retinere - de SUA. Este o prioritate la Marea Neagra rezolvarea problemei
transnistrene si pentru SUA.
Marcu
Dan Iosif: Ma numesc Marcu Dan Iosif si sunt student la masterul de securitate.
As avea o intrebare pentru dvs. Ati amintit de conflictul din Transnistria.
Inaintea summitului GUAM, presedintele ucrainean, Viktor Iuscenko, venea la
Bucuresti si declara: "am intins o mana partii romane si pot sa va confirm
ca aceasta mana nu mi-a ramas suspendata in gol" pentru ca doar cateva
zile mai tarziu sa scoata, practic, Romania din economia rezolvarii
conflictului transnistrean. Langa aceasta, as adauga faptul ca la canalul
Bastroe nu se mai lucreaza doar din cauza presiunilor internationale. Daca
adaugam si problema Insulei serpilor, obtinem o pozitie cel putin contrara
afirmatiilor presedintelui Iuscenko. As vrea sa va intreb: Romania nu mai
sustine simpatia provocata de revolutia portocalie? Isi nuanteaza aceasta
simpatie administratia de la Bucuresti fata de administratia de la Kiev?
Traian
Basescu: Nu, simpatia ramane. Sigur... nu-mi este ruda... Presedintele Iuscenko
este un lider politic de tip nou, democratic si va pot spune ca Ucraina nu a
exclus Romania, dimpotriva, insa exista constrangeri de declaratii de politica
externa, de care presedintele Iuscenko trebuie sa tina cont. Din punct de
vedere al presedintelui Iuscenko, insa, trebuie sa venim intr-o realitate. Este
o diferenta mare intre castigarea alegerilor si castigarea puterii. Dansul a
castigat alegerile. Mai trebuie vreo 15 ani ca sa castige si puterea, pentru ca
el a castigat alegerile pe structuri ale unei Ucraine condusa de Kucima si care
sunt structuri mai putin democratice decat presedintele Ucrainei. Experienta de
la noi trebuie sa ne invete ce poate si ce nu poate un castigator de alegeri
intr-o tara cum este Ucraina. Ganditi-va ca trebuie sa isi reformeze tot
aparatul de stat, fie ca vorbim de administratia civila, fie ca vorbim de
serviciile de informatii, fie ca vorbim de armata, tot ce inseamna
administratie. Deci este o cale pe care noi am strabatut-o, noi, romanii, am
strabatut acest drum pe care Ucraina abia s-a angajat. Va pot spune ca in toate
intalnirile, in toate intalnirile, pentru ca Romania are un interes major in
democratizarea vecinilor ei, in toate intalnirile cu liderii occidentali
vorbesc despre Ucraina si despre nevoia ce presedintele Iuscenko sa nu fie
ajutat numai cu declaratii. El trebuie sprijinit sa isi reformeze aparatul de
stat, sa devina aparatul democratic, pentru ca puterea sa se exercite
democratic. Noi am trecut prin experientele astea, intelegem foarte bine
mecanismele si ele trebuie privite, in acelasi timp, rezonabil atunci cand ne
referim la ce vrea presedintele Iuscenko si ceea ce in mod real poate sa faca. Sigur,
nu o sa ii spuna cum... Nici premierul Roman nu a fost nesincer cand vorbea de
democratizarea institutiilor statului, in 1990, 1991, 1992, dar nici nu au
facut aceste structuri ce visa premierul de atunci al Romaniei. A existat acest
decalaj, care exista in Ucraina, intre castigarea puterii politice si
castigarea puterii in mod real. Eu nu vreau nici sa il apar pe presedintele
Iuscenko, nu avem legaturi de rudenie, nici nu vreau sa il scuz, dar vorbim de
realitatea statala a Ucrainei, pe care noi o putem intelege mult mai bine decat
multi altii, pentru ca am trecut prin ea.
Si
apropo, ca veni vorba de realitatile 1990-1991-1992 prin care echivalentul lor
le tranziteaza Ucraina acum si eu mi-as dori ca aceste realitati sa se
implineasca cu aceeasi viteza ca si la noi si in Ucraina, pentru ca acolo
situatia este mult mai complicata cu partea de Est, partea de Vest, rusofoni,
ucraineni, este complicat. As vrea sa fac o precizare pentru studenti, nu
pentru presa. Am vazut tot mai frecvent, chiar azi dimineata era un analist pe
un post de televiziune care spunea "De ce nu este Basescu in procesul
mineriadei 13-15 iunie 1990?" Macar studentii vreau sa stie ca nu eram in
Bucuresti la acea vreme, locuiam la Constanta, eu am venit in Bucuresti abia in
1991, deci nu am fost un vesnic ministru al transporturilor. Am mai fost si in
opozitie si in perioada 1992-1996 si in multe situatii, deci nu am de ce sa fiu
in fata procurorului Voinea pentru ca nu eram in guvern, locuiam linistit la
Constanta si ne uitam la televizor, am vazut si eu mineriada din 13-15 iunie.
Student:
Domnule presedinte, intrebarea mea este: care ar fi, dupa opinia dvs., situatia
mondiala optima care ar contribui la solutionarea problemelor interne si
externe ale Romaniei, un sistem mondial unipolar sau multipolar?
Traian
Basescu: Recunosc ca m-ati pus intr-o mare dificultate si cred ca lumea trebuie
luata asa cum este. Sunt cativa poli de putere, este NATO in ansamblul lui,
daca vreti, SUA, China, Federatia Rusa, UE in ansamblul ei, nici nu putem sa
reducem numarul de poli, nici sa ii marim ca nu tine de noi. Trebuie sa
recunoastem insa ca, asa cum o fac state mult mai mari decat noi, trebuie sa ne
adaptam realitatii la cati poli exista.
Student:
As vrea sa intreb cum a colaborat Romania cu Franta pentru solutionarea crizei
ziaristilor romani si a ziaristei franceze?
Traian
Basescu: A colaborat foarte bine si nu numai cu Franta.
Student:
Intrebarea mea este: in ceea ce priveste comunitatea serviciilor de informatii
- cum ar putea fi operationala aceasta structura, ce servicii pot face parte
din ea si in ce masura si daca cumva trebuie controlata activitatea sa?
Traian
Basescu: Aici, problema serviciilor de informatii este o problema complicata
oriunde in lume. Ele fac parte din acele structuri de putere ale statului care
adesea lucreaza nevazut si lipsa lor de transparenta ridica si foarte multa
suspiciune asupra a ceea ce serviciile de informatii fac. Nu am sa va raspund
foarte precis la intrebare pentru ca nu mi se pare oportun, dar pot sa va spun
ce cred despre serviciile de informatii. Dincolo de a fi un rau necesar, ne
place, nu ne place, sunt necesare. Ele au o extraordinara capacitate de a se
adapta realitatilor politice, realitatilor sociale. De regula sunt construite
pe oameni care sunt educati in ideea de atasament fata de tara, fata de putere.
Daca veti lua... si dvs sunteti sociologi, cred ca va imaginati cu usurinta sau
vorbiti cu colegii dvs care sunt pe la Academia de Informatii, veti vedea ca
pregatirea lor din punct de vedere al atasamentului fata de tara este mai
accentuata decat, poate, in multe alte institutii de invatamant superior. De
aici insa, ele devin de multe ori un instrument, pe care este la latitudinea
oamenilor politici pentru ce le utilizeaza. Poti sa le utilizezi pentru
interese politice sau poti sa le utilizezi pentru ceea ce ele au fost concepute
sa fie, instrumente de culegere de informatii care sa sprijine decizia
politica. Eu nu am aceste elemente, dar se scria mult in presa intr-o vreme ca
erau utilizate sa culeaga informatii, sa supravegheze ziaristi, sa... Eu va pot
spune ca le-am aprobat programul de activitate vizat prin CSAT si ele au
obiective la "extern" de suport pentru politica externa a statului
roman, culegere de informatii care sa ne ajute in decizia politica, pentru ca
asta este misiunea lor majora pana la urma si, in acelasi timp, odata cu
declararea coruptiei la nivel inalt ca fiind o amenintare la adresa securitatii
nationale, in interiorul conceptului de buna guvernare, serviciile interne de
informatii au, printre altele, ca obiectiv si supravegherea si informarea cu
privire la fenomenul coruptiei. Cu ocazia evenimentului cu cei trei cetateni
romani - apropo, fac o precizare, vad ca se insista pe ideea ca Munaf, ghidul
celor trei cetateni romani a avut si cetatenie romana, nu este adevarat, el nu
are cetatenie romana, este irakiano-american, este cetatean al SUA - va pot
spune ca am constatat nevoia extraordinara de a exista o comunitate de
informatii. Romania are cateva servicii importante de informatii. Este SRI,
Serviciul Roman de Informatii, cu misiuni interne de supraveghere si, de foarte
multe ori, de contraspionaj, are Serviciul de Informatii Externe, un serviciu
eficient, Directia de Informatii a Armatei, care este iarasi o structura extrem
de puternica de informatii, destinata insa sa culeaga informatii adaptate la
nevoile armatei, mai ales de cand Romania se afla cu trupe desfasurate in multe
zone si Directia de Informatii a Ministrului de Interne, care, iarasi, este o
structura destul de puternica.
Celelalte
structuri informative sunt mai putin importante, dar se simte nevoia crearii
unei comunitati de informatii. Cheia in utilizarea democratica a structurilor
de informatii este ca ele sa nu ajunga in slujba unui partid, in slujba unei
structuri politice sau in slujba unui om. Ele trebuie directionate continuu
pentru culegeri de informatii si actiune in sustinerea politicii interne,
politicii externe a statului roman, implicit in favoarea celor 22 de milioane
de romani. Dar ce trebuie inteles: serviciile de informatii nu sunt structuri
de decizie. Nu ele fac politica externa, nu ele lupta impotriva coruptiei. Ele
au o misiune fundamentala: culegere de informatii, care sa fie utilizata de
factorul politic, de alte structuri ale statului. Se spunea si probabil ati
vazut vorbindu-se foarte mult cu ocazia anchetarii lui Omar Hayssam ca
Serviciul Roman de Informatii, ca de altfel toate serviciile de informatii, a
furnizat foarte multe informatii cu privire la activitatile economice, uneori
si de alta natura, ale lui Omar Hayssam. Serviciul de Informatii a furnizat
informatii. Decizia era la structurile politice sa-l indeparteze din a avea
acces si sustinere de la structurile politice, la parchete sa transforme
informatia din informatie in proba si sa materializeze actiuni in justitie.
Deci, serviciile de informatii nu fac, ele doar strang informatie care, cu cat
este mai curata, cu atat ajuta la o decizie a factorului politic sau a altor
institutii, dar ele nu intreprind actiuni nici de justitie, nici de ancheta,
ele nu ancheteaza. Cred ca raspunsul este relativ incomplet la intrebarea
dumneavoastra pentru ca simt ca ati fi vrut sa spuneti: dar unde va fi
comunitatea de informatii, la Guvern sau la Presedintie? Va pot spune ca nu
exista nici o disputa intre mine si premierul Tariceanu, ea va fi acolo unde
este mai utila si unde poate fi neutra politic.
Ionel
Nicu Sava: Multumim de raspuns, domnule presedinte. Dati-ne voie sa va oferim
un manual pentru controlul serviciilor de securitate. Este elaborat impreuna cu
Centrul pentru Controlul Democratic de la Geneva si speram sa va fie de folos
in aceasta activitate.
Traian
Basescu: Va multumesc mult.
Calin
Cucuietu, student: As vrea, in semn de solidaritate cu studentii care au
suferit acum 15 ani sa va intreb ce credeti, va functiona justitia in ceea ce
priveste evenimentele din 13-15 iunie?
Traian
Basescu: Eu sunt convins ca va functiona justitia. Chiar daca avem multa
neincredere in ea, va trebui intr-un fel sau altul sa intelegem ca este singura
speranta functionarea justitiei, iar eu ca presedinte nu pot decat sa sper ca
va functiona justitia. Sigur, nu sunt nici judecator, nici presedintele inaltei
Curti de Casatie sa va garantez, dar, ca presedinte, sper ca va functiona
justitia in cazul studentilor care au fost molestati 13-15 iunie si nu numai.
Victor
Roncea: Este de mentionat, daca imi permiteti, faptul ca acum exact 15 ani
sediul acestei cladiri era devastat de catre trupele paramilitare ale
minerilor, era sediul Universitas, colegii nostri erau batuti si arestati din
acest sediu in care, iata, astazi putem totusi sa vorbim despre vinovatii
acelor momente.
Traian
Basescu: As vrea sa va fac o precizare. Sper sa se confirme, venind catre
dumneavoastra in masina am auzit la radio, decizia noilor lideri ai minerilor
din Valea Jiului de a veni la Bucuresti sa ceara public scuze bucurestenilor
pentru ce s-a intamplat si cred ca e un pas catre democratie.
Constantin
Gatin: Sunt student in anul II la Facultatea de Sociologie. Vreau sa va intreb
cu cine colaborati in prezent, cine sunt consilierii dumneavoastra de politica
externa?
Traian
Basescu: Cel mai important consilier de politica externa al presedintelui este
Ministerul de Externe. Presedintele este primul responsabil de politica externa
si are la dispozitie Ministerul de Externe, ca structura majora in
laboratoarele careia se elaboreaza pozitii si politica externa a Romaniei.
Doamna Anca Ilinoiu este consilier de stat, daca vreti, consilierul de la
Cotroceni care raspunde de politica externa, este consilierul presedintelui pe
politica externa, dar aici discutam lucrurile de acord fin, daca vreti,
ajustarea pozitiilor presedintelui pe o tema sau alta. Dar marele laborator de
politica externa pe care il utilizeaza presedintele este Ministerul de Externe
al Romaniei. Nu se pot crea doua structuri de politica externa: una la Cotroceni
si alta la Guvern. Ministerul de Externe este structura care este consilierul
autorizat al presedintelui pe probleme de politica externa.
Ionel
Nicu Sava: Domnul profesor Paleologu.
Toader
Paleologu: Am o intrebare foarte scurta. Care este atitudinea dumneavoastra in
privinta candidaturii Turciei pentru intrarea in Uniunea Europeana si cum
vedeti solutionarea reticentelor de ordin demografic si cultural care exista in
Vest in aceasta privinta?
Traian
Basescu: Domnule Paleologul m-ati pus intr-o dificultate extraordinara. Dati-mi
voie sa va raspund in particular.
Toader
Paleologu: Va multumesc foarte mult.
Student:
Ati mentionat ceva mai devreme ca Romania are un interes major in
democratizarea tarilor vecine. Ce m-ar interesa este de ce anume de 15 ani
Romania este atat de putin prezenta in spatiul estic? Intrebarea a doua ar fi
cand va fi deblocat procesul de acordare sau de redobandire a cetateniei romane
pentru romanii care au ramas fara dreptul de a fi cetatean stim cu totii in ce
circumstante?
Traian
Basescu: Din punctul nostru de vedere, democratizarea spatiului de la Est de
frontierele Romaniei este o necesitate de securitate nationala. V-as ruga sa nu
luati mot-a-mot expresia, dar avem nevoie de o centura de securitate, o centura
sanitara in jurul frontierelor noastre, unde sa stim ca lucrurile se desfasoara
democratic si unde sa avem convingerea ca nu exista state care au dezechilibre
interne care se pot manifesta in vecinatatea lor imediata. Deci pentru noi
democratizarea zonei din jurul nostru este un obiectiv de securitate nationala
si nu un simplu obiectiv politic, ca altfel nu am aloca resurse de toate
categoriile pentru a contribui atat cat poate Romania in crearea acestui spatiu
sanitar de securitate in jurul Romaniei. In ceea ce priveste Moldova,
deblocarea procesului de acordare a cetateniei romane stiti probabil ca avem
niste constrangeri, care vin chiar din acordul nostru, din Tratatul nostru de
aderare la Uniunea Europeana rezulta din acordul Schengen s.a.m.d. Va asigur,
insa, ca este unul din obiectivele noastre sa gasim o formula de continuare a
procesului de acordare a cetateniei romane pentru romanii care locuiesc in
Republica Moldova. Avem in vedere acest lucru si sper sa reusim sa-l dezlegam
in perioada imediat urmatoare, o accelerare a acestui proces. Suntem si
interesati, probabil stiti ca formula pe care am acceptat-o in relatiile cu
presedintele Voronin a fost un singur popor, doua tari independente si
suverane. Avem o istorie care nu poate fi mistificata dincolo de limitele acceptabilului.
si, pentru a rotunji raspunsul la intrebarea dumneavoastra, mi s-a parut
inacceptabil si am facut primul pas fara nici o retinere, ca Romania a reusit
ca in ultimii 7 ani dinainte de sfarsitul lui 2004 sa aibe o relatie rece, de
multe ori conflictuala cu Republica Moldova. Mi s-a parut inacceptabil din
punct de vedere politic si nu era nicidecum un minus in politica externa a
Republicii Moldova, ci un mare gol in politica noastra externa. De aceea nu am
avut nici o ezitare sa fac prima vizita la Chisinau, sa am o lunga discutie cu
presedintele Voronin sa ne stabilim puncte de vedere comune si sa ajungem la
concluzia ca sunt mult mai multe lucruri care ne apropie decat orgoliile care
ne despart. in acelasi timp, va pot spune ca tratamentul pe care noi il aplicam
Republicii Moldova este un tratament de parteneriat. Suntem tari egale, ne
respectam egal si nu acceptam noi un tratament de sus al Republicii Moldova,
lucru care se pare ca a deranjat cel mai mult in relatiile anterioare cu
Republica Moldova. La fel cum noi avem pretentia sa fim tratati cu respect de
tari mai mari decat noi, dam acelasi tip de tratament Republicii Moldova. Am
convingerea ca ne vom realiza, mai devreme sau mai tarziu, dezideratul de a ne
reintalni in Uniunea Europeana. Este unul din obiectivele noastre de politica
externa.
Cosmina
Ruginis: Domnule presedinte, in prezentarea dumneavoastra nu ati mentionat
nimic despre Organizatia Natiunilor Unite si as avea doua intrebari: ce
prioritate acordati dumneavoastra participarii Romaniei la ONU si in vederea
mandatului pe care Romania l-a avut? Si a doua intrebare: cum vedeti extinderea
Consiliului de Securitate si in ce directie? Multumesc.
Traian
Basescu: Aici va trebui sa fiu relativ eliptic pentru ca e o fierbere
extraordinara in lumea internationala si foarte multe sperante puse, legate de
reformarea ONU. Realitatea este ca toata lumea vorbeste de reformarea ONU, dar
se vizeaza schimbarea structurii Consiliului de Securitate. Sigur ca noi
sustinem modernizarea ONU si in mod categoric aceasta modernizare trebuie sa
tina cont de evolutiile de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial si
pana acum. Foarte multe lucruri s-au schimbat din anii '50 si pana acum si
pentru ca o astfel de institutie sa fie eficienta ea trebuie sa tina cont de
evolutii. Deocamdata stim insa cu certitudine ca nu s-a formulat ferm o pozitie
a Statelor Unite si, de asemenea, China da semne ca va opune veto-ul sau unor
modificari la sesiunea din septembrie de la New York, ceea ce inseamna ca noi
toti ceilalti putem sa vorbim cat vrem pentru ca asa e regula acolo.
Studenta:
Buna ziua, domnule presedinte, sunt studenta la Facultatea de Sociologie. Vreau
sa va intreb ceva legat de securitate, dar de securitate sociala.
Traian
Basescu: Credeti ca sunt cel mai potrivit? OK.
Studenta:
In ce masura considerati ca respingerea Constitutiei in Franta si Olanda va
afecta procesul de integrare a Romaniei in UE si daca Uniunea Europeana va
impune masuri suplimentare pentru, pe de o parte, pentru a stopa migratia
fortei de munca, pe de alta parte pentru a calma spiritele din Europa
occidentala?
Traian
Basescu: Votul la Constitutia Uniunii Europene sau, corect spus, Tratatul
Constitutional este un vot care nu influenteaza evolutia Romaniei sau procesul
de aderare a Romaniei. Tratatul Constitutional viza modernizarea institutionala
a Uniunii Europene. El este cu totul altceva decat procesul de extindere.
Sigur, psihologic, procesul de extindere a avut efect, probabil, in votul din
Franta si din Olanda, dar nu exista confuzie intre cele doua actiuni. Una este
actiunea de modernizare institutionala a Uniunii Europene si acest lucru l-ar
fi rezolvat adoptarea Tratatului Constitutional, care nu a primit un vot
suficient in Franta si in Olanda, ceea ce nu inseamna ca s-a oprit procesul de
ratificare si alta este Tratatul de aderare pe care Romania si Bulgaria le-au
semnat si nimeni nu poate banui ca o entitate politica asa cum este Uniunea
Europeana ar putea sa nu-si respecte angajamentele dintr-un tratat. Toate cele
25 de tari membre ale Uniunii Europene au semnat tratatul de aderare cu Romania
pe 25 aprilie, toti ministrii de externe care au semnat si premierii care au
semnat au avut mandatul guvernelor lor sa semneze tratatul de aderare, ceea ce
inseamna ca, din punct de vedere legal, Romania nu are decat sa-si respecte
obligatiile pe care si le-a asumat prin tratat pentru ca acesta sa devina o
realitate la 1 ianuarie 2007. Eu fac parte din categoria optimistilor, care
spun ca vom intra in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007. Este un tratat care
are doua parti, Uniunea Europeana pe de-o parte si Romania pe de alta parte,
ambele parti au drepturi si obligatii. Asa cum noi avem obligatii si Uniunea
Europeana are obligatii. Deci intre cele doua este doar un impact psihologic,
dar practic nu va exista impact asupra procesului de aderare. Eu mai denumesc
procesul de aderare intr-un fel, el nu mai este o problema de politica externa,
el a devenit dupa semnarea tratatului o problema de politica interna in mod
major pentru ca acolo sunt angajamentele asumate de noi in negociere. Nici unul
din acele angajamente nu vizeaza actiuni de politica externa, ci doar
respectarea in interior a unor obligatii pe care ni le-am asumat si care sunt
standarde ale Uniunii Europene pentru ca Romania sa devina pana la 1 ianuarie
2007 performanta. Atat este, tot acel tratat pe sute de pagini poate fi rezumat
in doua cuvinte: Romania performanta. Asta ne-am angajat sa facem pentru a
deveni membri ai Uniunii Europene. Concluzie: nu va influenta aderarea Romaniei
la Uniunea Europeana.
Ionel
Nicu Sava: Daca imi dati voie domnule rector, domnule presedinte. Una din
problemele discutate la aceasta universitate, aceasta facultate se refera la
urmatorul aspect: Romania si-a dezvoltat in ultimii 15 ani un dispozitiv diplomatic
catre Vest, prin care am incercat sa achizitionam, sa obtinem, integrarea NATO
si urmeaza integrarea in Uniunea Europeana. Numarul ambasadelor, personalul din
ambasade, diplomatii care au fost angajati, fondurile, resursele, sunt toate
orientate, daca vreti, catre Vest. in schimb, o data cu mandatul dumneavoastra,
al administratiei pe care o conduceti ne-am propus o politica, catre Est. Va
rugam, daca puteti detalia, in ce masura putem eventual angaja un dispozitiv
diplomatic si catre Est, n-as spune de aceeasi anvergura si de aceeasi
amploare, dar cat de cat sa vedem ca se schimba in aceasta, pentru ca, dincolo
de dispozitivul diplomatic, dati-mi voie sa va spun, este nevoie de institute,
de centre de cercetari, de studii s.a.m.d, care toate ar trebui sa contribuie
la definirea si mai ales la asigurarea substantei pentru politica noastra in
Marea Neagra si catre Europa de Est. Este o problema generala discutata si din
acest motiv am adresat aceasta intrebare.
Traian
Basescu: Daca ati observat, pe dispozitivul cu orientare Vest au fost promovati
foarte multi ambasadori tineri, care au reusit sa faca fata comandamentelor de
politica externa ale Romaniei. In acelasi timp, si o sa va dau un exemplu care
pentru mine este relevant din punct de vedere al modului cum a fost tratata
relatia pe Est, la Moscova am avut in ultimii sase ani numai ambasadori care nu
erau diplomati de profesie, lucru extrem de neplacut si modul cum Romania a
fost tratata si perceputa de Federatia Rusa, pe care, oricat ne-ar place sau nu
ne-ar place, trebuie sa tinem cont de existenta ei. si s-a luat decizia, cu
scuzele de rigoare pentru aceasta realitate, neavand generatii tinere de
diplomati care sa vorbeasca limba rusa, sa impingem catre Est diplomati care au
cunostinta, chiar daca nu sunt neaparat vorbitori de limba rusa, dar care au
cunostinta relatiilor catre Est. Foarte corecta observatia si aceasta nevoie se
simte, completarea dimensiunii noastre de politica externa catre Est nu se
poate face doar prin numirea de diplomati. Este clar ca aici trebuie sa existe
o constructie bine fundamentata stiintific, politic, bazata pe toate elementele
care pot duce la acel fir constant al unei politici externe pe un anumit spatiu
si aici implicarea cercetarii este una necesara. Sigur, toti cercetam acum
despre Uniunea Europeana, despre NATO. Trebuie sa reinvatam sa cercetam
realitatile inconjuratoare de care depinde securitatea natiunii romane si, de
ce nu, prosperitatea ei, pentru ca o buna relatie catre Est inseamna o garantie
de securitate. O implicare a Romaniei, in problematica din zona Marii Negre si
din Est. Este o contributie pe care noi o aducem in structurile din care facem
parte. Este una o Romanie cu relatii ostile cu Federatia Rusa, cu Ucraina, cu
Moldova, cu Georgia, cu cine vreti dumneavoastra, in interiorul NATO si alta
este o Romanie care isi aduce contributia ei spunand: eu am o buna relatie cu
Federatia Rusa, cu Ucraina, cu Georgia, cu Republica Moldova, pot fi un
partener al lor in relatii bilaterale oricand, iar astea mareste contributia si
valoarea de intrebuintare a Romaniei in interiorul structurilor euroatlantice,
fie ca si Uniunea Europeana are nevoie de o Romanie cu bune relatii in Est si
in Balcanii de Vest si NATO are nevoie de o Romanie cu bune relatii, cu
capacitatea de a negocia si de a fi partener in Est sau in Balcanii de Vest.
Sunt zone pe care noi le-am parasit, ne-am retras, si trebuie sa revenim prin
diplomatia noastra, in primul rand in interesul nostru. Sunt contributii
pozitive care dau greutate Romaniei, este un furnizor, daca vreti, de
securitate si nu numai un consumator de securitate in interiorul structurilor
euroatlantice. Asta intelegem noi ca poate fi o contributie care ne aseaza mai
mult in postura de furnizori de securitate si de democratie in interiorul
structurilor din care facem parte sau din care vom face parte. Acesta este si
motivul pentru care se fac eforturi deosebite acum pentru reactivarea
diplomatiei noastre si in Est si in Balcanii de Vest, dar si in statele arabe.
Ciprian
Bordeiu: Ciprian Bordeiu ma numesc, de la Secretariatul retelei universitatilor
de la Marea Neagra si am o intrebare pentru dumneavoastra: care considerati ca
trebuie sa fie rolul universitatilor din Romania in promovarea intereselor
nationale din zona Marii Negre?
Traian
Basescu: Mi-ati pus o intrebare dificila, dar intotdeauna inteligenta in
promovarea unor interese a avut un rol deosebit, inteligenta si cercetarea.
Deci, invatamantul superior romanesc nu poate ramane in afara slujirii
intereselor de politica externa ale Romaniei si, pentru ca suntem la Facultatea
de Sociologie, va pot spune ca unul din elementele pe care oamenii politici le
omit frecvent este cercetarea sociologica, pe care ei o inteleg de cele mai
multe ori ca fiind cum arati prin sondaje; este departe de a fi aceasta o
realitate. Decizia politica de multe ori trebuie fundamentata si pe cercetare
sociologica, care vizeaza chiar societatea pe care ai pretentia ca o slujesti
si, din acest punct de vedere, este clar sa va trebui sa strangem colaborarea institutiilor
statului, a guvernului in mod deosebit cu sociologii din Romania extrem de
importanti.
Eugen
Tomac: Eugen Tomac ma numesc, sunt masterand la Facultatea de Istorie si
redactor la revista "Magazin Istoric". Domnule presedinte, ati
mentionat ca de la Bucuresti vedeti relatia Bucuresti-Chisinau ca doua state
diferite dar acelasi popor. As indrazni sa va spun ca, la Chisinau, in momentul
de fata se editeaza un "Manual de Istorie a Republicii Moldova" in
care noi, Romania, suntem "agresori" si ca acest lucru distanteaza
foarte mult acest proces al reintalnirii noastre. Dumneavoastra, ca presedinte
al tuturor romanilor, ne-ati promis ca ne veti reda demnitatea de roman tuturor
romanilor. In conditiile in care in Basarabia romanii sunt considerati de catre
autoritati minoritati, iar romanii din Ucraina sunt in continuare profund
discriminati, cum vedeti dumneavoastra rezolvarea acestor grave probleme legate
de identitatea romanilor aflati in Basarabia? Imi permit sa spun Basarabia si
Bucovina pentru ca sunt student la istorie. Va multumesc foarte mult.
Traian
Basescu: Daca veti urmari actiunile din ultima perioada, probabil ati vazut ca
s-au facut niste schimbari majore la Institutul Cultural Roman, iar acest
institut are ca obiectiv major refacerea legaturilor culturale ale romanilor de
peste granite cu patria mama. Din acest punct de vedere, actiunea este si
finantata si sustinuta politic si, cel putin la nivelul declaratiilor,
sustinuta si de presedintele Voronin si de presedintele Iuscenko. Din punct de vedere
al editarii de manuale imi este destul de greu sa comentez politica interna a
unui stat vecin, dar eu sper ca doar aveti o informatie si nu o realitate,
macar pentru anul viitor sa nu se mai tipareasca.
Eugen
Tomac: Sunt tiparite deja, o parte.
Traian
Basescu: Poate nu se mai distribuie. Sa vedem. Am spus "poate".
Eugen
Tomac: Sa speram. Multumesc.
Studenta:
Vroiam sa va intreb daca studentii basarabeni mai pot spera intr-o reluare sau
macar grabire a procesului de redobandire a cetateniei romane.
Traian
Basescu: Am raspuns. V-am spus ca avem dificultati, o sa incercam sa-l
rezolvam, este in atentia noastra pentru ca este in politica noastra sa facem
cati mai multi cetateni romani nascuti in Moldova.
Ionel
Nicu Sava: Domnule profesor Dungaciu, ultima intrebare, va rog.
Dan
Dungaciu: Intrebarea mea este punctuala, se refera la Republica Moldova, mai
exact la Mitropolia Basarabiei, care este institutia cea mai romaneasca din
Republica Moldova, este finantata de statul roman pana la urma si are un statul
paradoxal. Ea a fost validata, legitimata printr-o decizie europeana la Curtea
Europeana a Drepturilor Omului, sustinuta de un avocat american care si-a
oferit serviciile gratuit pentru asta, cetatean american si britanic, si
institutia care a fost prima vizitata de ambasadoarea SUA in Republica Moldova,
prima institutie la care s-a dus a fost Mitropolia Basarabiei si care, in
conformitate cu un sondaj Gallup de la Chisinau este pe locul trei ca nivel de
incredere in Republica Moldova cu 66%. Intrebarea mea este urmatoarea: s-a pus
problema, s-a discutat ca, cu ocazia vizitei dumneavoastra la Chisinau, sa va
intalniti cu un reprezentant al Mitropoliei Basarabiei, poate chiar cu
mitropolitul Petru si, daca nu s-a intamplat asta, a fost un blocaj din partea institutiilor
care fac politica externa la Bucuresti sau un blocaj din partea institutiilor
de la Chisinau?
Traian
Basescu: S-a intamplat la Bucuresti intalnirea, deci am avut intalnirea cu
clerul ortodox roman din Moldova, dar la Bucuresti, nu la Chisinau, iar
deplasarea mea la Chisinau, cele doua deplasari pe care le-am facut la Chisinau
au fost intr-un program atat de strans din punct de vedere politic incat nu am
avut timp decat de o singura intalnire cu societatea civila, care sustine
romanismul in Republica Moldova. In acelasi timp, ce vreau sa intelegeti foarte
bine: nu este obiectivul meu sa avem o politica agresiva in raport cu Moldova.
Agresivitatea am vazut la ce a dus, la 7 ani de suspendare, practic, a
relatiilor politice. Trebuie construita o relatie buna si de incredere cu
Republica Moldova. Mi-ati atras atentia ca totusi acesta poate fi un canal si
nu numai PRO TV si alte reviste romanesti. Va multumesc.
Student:
Nu prea exista reviste romanesti.
Traian
Basescu: De limba romana?
Student:
Da. Nu exista nici un ziar la Chisinau, editat la Bucuresti care se...
Traian
Basescu: Nu editat la Bucuresti, editat acolo in limba romana.
Student:
Exista un singur ziar, cotidian, in limba romana...
Traian
Basescu: Si vreo doua, trei reviste, da.
Student:
Si vreo doua, trei reviste, in conditiile in care zilnic in limba rusa apar 215
pagini de publicatii in intreaga Republica Moldova. Credem ca trebuie sa fim
mai prezenti acolo.
Traian
Basescu: Incercam sa fim, fara sa bruscam lucrurile, pentru ca nu avem nici un
interes sa ne trezim cu un refuz. Pentru ca presedintele Voronin acolo are o
politica ce tine de ani buni. Un politician care a castigat de doua ori cu
partidul lui alegerile in Republica Moldova este un politician care in primul
rand a imprimat populatiei un anumit mod de a gandi si de a vedea lucrurile; ca
proba a fost sustinut in continuare, iar de lucrurile acestea, cand nu se tine
cont in relatiile bilaterale, nu faci decat sa pierzi tot. E o realitate,
realitatea pe care o da votul, iar aceasta politica a fost votata in Moldova.
Din acest motiv actiunea noastra de refacere a unei relatii stranse cu Moldova
este o actiune migaloasa. Cei care au incercat sa bruscheze relatia nu au ajuns
decat la ridicare de ziduri pe Prut si nu e interesul nostru. Sunt mult mai
calm decat par.
Ioan
Panzaru: A fost o intalnire intensa, bogata, pentru care ii multumim domnului
presedinte. S-a evocat in acelasi timp trecutul recent al Universitatii,
ultimii 14-15 ani, a fost evocat prezentul, care este orientat spre securitate
si prosperitate, dar si viitorul. Foarte multe nadejdi ale studentilor se
indreapta spre, domnule presedinte. As vrea sa inchei spunand ca securitatea
costa, ea are un pret si va urez sa va dea Dumnezeu intelepciune ca sa platim
pentru securitatea Romaniei un pret cat mai putin posibil.
Traian
Basescu: Va multumsc mult, domnule rector. Va multumesc dumneavoastra,
studentilor, pentru rabdarea de a sta cu un om politic mai bine de o ora si
jumatate. Va asigur ca voi reveni cu placere la dumneavoastra. La revedere si
succes in sesiune!
|
|
|
|
|
|
||
|
|||
|
|||
|