BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
Nicu N. Tomoniu:
Opinia mea
Se zice că Mircea
Cărtărescu va fi un autor care promite. Care va egala sau poate chiar
va întrece, pe Horia Patapievici.
Mie nu mi se pare grozav niciunul… Şi mai ales
Cărtărescu!
Iată cum vede Cărtărescu românii:
„cele mai raspandite strategii de supravietuire e
mitocania agresiva….”
„Cand cineva te calca pe picior, te grabesti sa-ti
ceri tu scuze.”
„la noi, daca esti bun, esti calcat in picioare”
Măi să fie!
Poate că aşa vede el românii prin prisma
societăţii urbane în care trăieşte. Sau poate prin prisma,
a tot ce e mai rău din societatea urbană cu care el ia contact. Sau a
selectat de prin Bucureşti, doar apucăturile de mahala.
Stăm să ne gândim dacă nu cumva aerul
poluat al oraşelor, a degradat societatea urbană.
Pentru că la ţară, nimic nu arată
a fi schimbat ţăranul nostru. Aşa e el, de când e lumea!
Îl găseşti peste tot unde e nevoie de
ajutor. Acolo unde trebuie să primeşti un sfat.
„Nu o luaţi pe-aici, apa a rupt şoseaua,
ocoliţi…”
„Şi mie mi s-a întâmplat, şi iată cum
am făcut…”
„Merg eu cu dvs. să vă arăt unde
stă…”
„Dacă aveţi nevoie, am eu un … vi-l dau
gratuit….”
„Luaţi şi mâncaţi (când e vorba de
fructe) dacă dumnezeu a dat, ... a dat pentru toţi…”
Cam acesta-i românul!
Cum e în
capul lui Cărtărescu, citiţi mai departe…
Sentimentul
romanesc al isteriei (de Mircea Cartarescu)
N-am crezut
niciodata in specificul national, in "sentimentul romanesc al fiintei", in tot ceea ce filozofii
culturii si psihologii maselor ne-au atribuit ca sa ne distinga de alte
popoare.
Nu cred ca
suntem mai ospitalieri decat altii, mai harnici sau mai hoti.
Nu-mi pare
nici bine, nici rau ca sunt roman. Uneori regret ca nu m-am nascut elvetian, dar imediat imi aduc aminte ca as
fi putut sa ma nasc ugandez.
Suntem si noi, romanii, undeva "la mijloc de rau
si bun", cum scria Ion Barbu, un neam sub soare, nici prea-prea, nici
foarte-foarte.
Daca n-am
luat nici un premiu Nobel, in schimb am inventat stiloul. Daca zidul ni s-a
prabusit peste noapte, ne-am apucat, cuminti, a doua zi sa-l ridicam la loc, si
tot e ceva. Am fi putut, in definitiv, sa-l lasam in plata Domnului de zid si
sa ne caram cu totii in alta parte...
Cu toate
astea, exista ceva specific romanesc, ceva atat de adanc in firea noastra, a
celor care traim azi pe acest plai de dor, incat m-as hazarda sa spun ca este
insasi esenta "romanismului" in acest moment istoric. Este
cercul vicios al isteriei provocate de
stres si al stresului provocat de isterie.
Dati-mi voie
sa fiu, in continuare, mai explicit.
Daca
traiesti numai in Romania, e posibil sa nu-ti dai seama ca e ceva in neregula
cu lumea din jur. Ai culoarea mediului si te misti o data cu el.
Esti una cu toti ceilalti. Dar daca te intorci, dupa
o vreme indelungata, in tara e cu neputinta sa nu fii izbit de cat de anormala
e umanitatea de aici. De cat de chinuiti sunt oamenii si de cat de rai devin
din cauza asta.
Nu se poate
sa nu fii uluit de faptul, de pilda, ca una dintre cele mai raspandite
strategii de supravietuire e mitocania agresiva. In orice tara civilizata
oamenii incearca sa-si menajeze nervii cat se poate de mult.
Sunt prevenitori unii fata de altii in forme duse
aproape pana la caricatura.
Si-au
dezvoltat zambete sociale si ritualuri de contact care sa elimine, practic,
posibilitatea oricaror conflicte. Cand cineva te contrazice, ii zambesti si
spui: "We agree to disagree" ("am cazut de acord ca nu suntem de
acord"). Cand cineva te calca pe picior, te grabesti sa-ti ceri tu scuze.
O ipocrizie
blanda si surazatoare te intampina peste tot, ca un balsam care alina toate
ranile si satisface toate susceptibilitatile. Aceastaipocrizie poarta numele de politete si e esentiala
pentru fluidizarea substantei sociale.
Romanul nu
este asa pentru ca nu poate fi, obiectiv, asa. Pentru ca la noi, daca esti bun,
esti calcat in picioare. Sa ne imaginam o tanara care devine vanzatoare. Isi
iubeste meseria si isi propune sa fie cat mai draguta si mai serviabila cu clientii.
Zambetul
profesional, acel zambet care vinde marfa, i se va sterge insa curand de pe
fata dupa ce vreo cinci-sase insi ii vor tranti cate-o badaranie sau vor incepe
sa urle la ea ca nebunii, chiar din prima zi de lucru. Sunt toate sansele ca
dupa o luna de zile zambetul sa-i dispara complet, iar dupa un an sa avem
vanzatoarea noastra standard, acra si scarbita, care te repede de nu te vezi.
Badaranii de
care-am vorbit nu sunt nici ei badarani din nastere. Si ei sunt bieti oameni la
care s-a urlat si care-au fost umiliti de cand se stiu. Au devenit scarbosi
pentru ca au simtit pe pielea lor ca nu tine sa fii dragut cu ceilalti. Pentru
ca, la toate ghiseele, au rezolvat numai urland. Pentru ca doar fiind mitocani
au avansat social, calcand peste cei blanzi.
In armata,
soldatii sunt extrem de chinuiti "in perioada" de sergentii lor.
Cand ajung
ei insisi sergenti, ii chinuiesc pe noii recruti si mai abitir.
Si tot asa, in toate straturile sociale si la toate
nivelurile, romanii isi sunt propriii calai si propriile victime intr-o
societate profund alienata psihic, o societate isterica.
Cred ca asta
ne distinge, ca romani, in lume, la ora actuala: tensiunea continua la nivelul
vietii cotidiene. Starea continua de explozie, care ne provoaca ulcere si
atacuri cerebrale. Conflictul generalizat al fiecaruia cu fiecare. Nu vreau sa
spun prin asta ca suntem fundamental rai.
Fireste,
ne-au impins spre asta saracia si lipsa de orizont, carentele de educatie,
perplexitatea maselor taranesti dezradacinate si aduse in ghetourile marilor
orase. Pot fi si alte explicatii obiective. Dar e inca ceva, mai subtil, mai
intunecat in tot acest chimism social. Inraiti de lumea in mijlocul careia
traim, cu timpul incepe sa ne placa sa fim rai.
Sadismul
nostru rabufneste atunci in insulta si obscenitate. Incepem sa ne mandrim cu
grobianismul nostru si, exhibitionisti ai moralei, ne dezbracam voluptuos de
caracter in aplauzele excitate ale publicului. Curand, devenim la fel de cinici, la fel de incapabili de a
distinge binele de rau ca tarfele, securistii si noii imbogatiti.
Ascensiunea
(sau doar supravietuirea) noastra sociala e marele premiu castigat cu pretul
mitocaniei noastre.
Iar cercul
acestei nevroze nationale nu ar putea fi spart decat printr-o lunga terapie care,
ca orice demers psihanalitic, ar fi lunga, scumpa si cu un rezultat incert. Nu
cred ca ne-o putem permite deocamdata.
Comentariu
de final:
cel
puţin acest Cărtărescu, e printre puţinii tineri de azi
care
încă mai citesc, şi iată, chiar şi scriu…