bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.

Partidul Naţional Liberal

Biroul de presă


COALIŢIA -
ACORD PRIVIND PRINCIPII ŞI MODALITĂŢI DE FUNCŢIONARE

 

 

CAPITOLUL I - REGLEMENTĂRI DE PRINCIPIU

1.1. Principiile generale ale Coaliţiei

1.1.1. Deciziile Coaliţiei sunt obligatorii pentru toate organizaţiile partidelor şi formaţiunilor politice semnatare şi pentru toate persoanele susţinute în funcţii publice de către acestea;

1.1.2. Deciziile Coaliţiei sunt publice; dezbaterile în forurile de decizie ale Coaliţiei sunt confidenţiale până la adoptarea deciziilor;

1.1.3. În cazul unor puncte de vedere diferite între reprezentanţii partidelor şi formaţiunilor politice membre ale coaliţiei, aceştia nu vor lansa atacuri publice împotriva unor colegi, iar punctele de vedere vor fi discutate în forurile coaliţiei;

1.1.4. Miniştrii şi ceilalţi reprezentanţi ai Coaliţiei în administraţia publică centrală sau în structurile deconcentrate ale acesteia nu pot lua poziţii publice polemice faţă de deciziile adoptate în alte domenii de competenţă;

1.1.5. Miniştrii si ceilalţi reprezentanţi ai Coaliţiei în administraţia publică centrală sau în structurile deconcentrate ale acesteia sunt obligaţi să pună în practică programul de guvernare stabilit; alte politici vor putea fi realizate numai cu acordul forurilor de decizie ale Coaliţiei;

1.1.6. Partidele şi formaţiunile politice membre ale Coaliţiei nu vor iniţia sau accepta trecerea de la un partid la altul a membrilor acestora.

CAPITOLUL II - REGLEMENTĂRI PROCEDURALE

2.1. Forurile de decizie ale Coaliţiei

2.1.1. La nivel naţional

2.1.1.1. La nivel naţional se constituie Consiliul Naţional al Coaliţiei (CNC) format din Preşedinţii partidelor sau formaţiunilor politice componente ale Coaliţiei, însoţit de câte un reprezentant al partidului sau formaţiunii politice respective;

2.1.1.2. Preşedinţii pot delega persoane care să îi înlocuiască la întrunirile la care nu pot participa;

2.1.1.3. CNC se întruneşte în şedinţă ordinară o dată la două săptămâni şi în şedinţă extraordinară ori de câte ori este nevoie, la convocarea unuia dintre partidele sau formaţiunile politice membre ale Coaliţiei;

2.1.1.4. CNC are următoarele competenţe:

2.1.1.4.1. Decide în cazul chestiunilor politice majore care privesc Coaliţia;

2.1.1.4.2. Stabileşte ponderea partidelor sau formaţiunilor politice în guvern şi modalitatea de repartizare a portofoliilor.

2.1.1.4.3. Stabileşte ponderea partidelor sau formaţiunilor politice la nivel judeţean;

2.1.1.4.4. Desemnează candidatul Coaliţiei pentru funcţia de Prim Ministru conform prevederilor acordului.

2.1.1.4.5. Ratifică propunerile pentru conducătorii departamentelor şi agenţiilor guvernamentale, deţinătorii celorlalte poziţii numite în administraţia centrală, prefecţi şi subprefecţi;

2.1.1.4.6. În cazul vacantării funcţiilor de la 2.1.1.4.5., ratifică propunerile de înlocuire potrivit prevederilor acordului;

2.1.1.4.7. Soluţionează contestaţiile din plan judeţean şi ia decizii atunci când CJC sau CPC nu ajung la adoptarea unei decizii;

2.1.1.4.8. Negociază şi propune forurilor statutare ale partidelor sau formaţiunilor politice modificările programului de guvernare;

2.1.1.4.9. Negociază şi propune forurilor statutare ale partidelor sau formaţiunilor politice modificările acordului;

2.1.1.4.10. Comunică forurilor naţionale ale partidelor sau formaţiunilor politice sintezele discuţiilor şi deciziile luate;

2.2.1. La nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti

2.2.1.1. La nivel judeţean, precum şi la nivelul municipiului Bucureşti se constituie Consiliul Judeţean al Coaliţiei (al Municipiului Bucureşti) - CJP (MB), format din preşedinţii filialelor teritoriale ale partidelor sau formaţiunilor politice componente ale Coaliţiei, însoţiţi de câte un reprezentant al partidului sau formaţiunii politice respective.

2.2.1.2. CJC (MB) se întruneşte în şedinţă ordinară bilunar şi în şedinţă extraordinară ori de câte ori este nevoie, la convocarea oricăruia dintre preşedinţii partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei;

2.2.1.3. CJC (MB) are următoarele competenţe:

2.2.1.3.1. Soluţionează contestaţiile care se referă la încălcarea acordului la nivel judeţean (al municipiului Bucureşti);

2.2.1.3.2. Negociază şi adoptă decizii privind posturile de preşedinte, vicepreşedinţi ai Consiliului Judeţean, respectiv viceprimari în cazul în care se pot crea poziţii libere;

2.2.1.3.3. Negociază şi adoptă decizii privind posturile din administraţia publică locală, în condiţiile legii;

2.2.1.3.4. Negociază şi adoptă decizii privind poziţiile în structurile deconcentrate şi face propuneri pentru numiri, în condiţiile legii.

2.2.1.3.5. Coordonează activitatea reprezentanţilor Coaliţiei în Consiliile Locale şi în Consiliul Judeţean, respectiv Consiliile Locale de Sector şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti.

2.2.1.3.6. Coordonează activitatea reprezentanţilor Coaliţiei în structurile deconcentrate, în condiţiile legii şi potrivit programului de guvernare;

2.2.1.3.7. Comunică forurilor de conducere ale partidelor sau formaţiunilor politice de la nivel judeţean, al Municipiului Bucureşti şi al sectoarelor acestuia sintezele discuţiilor şi deciziile luate;

CAPITOLUL III - MODALITĂŢI DE FUNCŢIONARE A MAJORITĂŢII PARLAMENTARE

3.1. Coordonarea politică a majorităţii parlamentare

3.1.1 Forurile de decizie la nivelul grupurilor parlamentare

3.1.1.1. La nivelul grupurilor parlamentare se constituie, în fiecare Cameră a Parlamentului, Consiliul Parlamentar al Coaliţiei (CPC), format din liderii grupurilor parlamentare ale partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei şi din reprezentanţii acestora în Biroul Permanent al Camerei respective;

3.1.1.2. CPC se întruneşte în şedinţă ordinară săptămânal, înainte de şedinţele grupurilor parlamentare ale partidelor sau formaţiunilor politice componente şi în şedinţă extraordinară ori de câte ori este nevoie, la convocarea oricărui partid sau formaţiune politică, cu participarea Ministrului sau a secretarului de stat pentru Relaţia cu Parlamentul;

3.1.1.3. Consiliile Parlamentare ale Coaliţiei din cele două Camere se întrunesc în şedinţă comună ordinară lunar şi extraordinar la cererea CPC din una dintre Camere, cu participarea Ministrului sau a secretarului de stat pentru Relaţia cu Parlamentul;

3.1.1.4. CPC au următoarele competenţe:

3.1.1.4.1. Iau decizii cu privire la poziţiile comune ale grupurilor parlamentare ale partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei;

3.1.1.4.2. Iau decizii cu privire la poziţiile comune ale Coaliţiei în şedinţele de plen, ale Birourilor Permanente ale Camerelor, ale Comitetului Ordinii de Zi şi ale Comisiilor permanente sau speciale;

3.1.1.4.3. În coordonare cu CGC, iau decizii cu privire la avizarea propunerilor legislative ale grupurilor parlamentare sau ale parlamentarilor Coaliţiei care vizează teme din programul de guvernare;

3.1.1.4.4. Adoptă dacă este necesar, proceduri de colaborare în plan parlamentar;

3.1.2. Procedura de adoptare/modificare a proiectelor Guvernului

3.1.2.1. Parlamentarii membri ai partidelor sau formaţiunilor politice componente ale Coaliţiei vor susţine, în şedinţele de Birou Permanent, de Comitet al Ordinii de Zi, de grup parlamentar, de comisii şi de plen iniţiativele guvernului Coaliţiei;

3.1.2.2. Parlamentarii partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei din fiecare Comisie parlamentară se vor consulta anterior şedinţelor de Comisie, în vederea asigurării susţinerii unei poziţii unitare şi conform punctului de vedere al Guvernului;

3.1.2.3. În vederea respectării disciplinei şi coerenţei politice, la solicitarea susţinerii amendamentelor de fond proprii, parlamentarii aparţinând partidelor sau formaţiunilor politice componente ale Coaliţiei vor solicita punctul de vedere al ministrului care a iniţiat proiectul supus amendării, precum şi avizul CPC.

3.1.3. Votul de investitură a Guvernului

3.1.3.1. Toţi parlamentarii aparţinând partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei vor fi prezenţi şi vor vota pentru investitura Guvernului propus de Coaliţie.

3.1.4. Moţiuni simple şi moţiuni de cenzură

3.1.4.1. Grupurile parlamentare şi parlamentarii Coaliţiei nu vor iniţia, semna sau vota pentru susţinerea nici unei moţiuni simple sau de cenzură în toată perioada de funcţionare a Coaliţiei.

CAPITOLUL IV - MODALITĂŢI DE CONSTITUIRE ŞI FUNCŢIONARE A GUVERNULUI

4.1. Procedura de alcătuire a guvernului

4.1.1. Procedura de desemnare a primului ministru

4.1.1.1. Candidatul Coaliţiei pentru postul de Prim Ministru se propune spre desemnare Preşedintelui României de către CNC;

4.1.1.2. La desemnare, Primul Ministru îşi asumă programul de guvernare şi acordul privind principii si modalitati de functionare a Coaliţiei.

4.1.2. Componenţa Guvernului

4.1.2.1. Guvernul va cuprinde câte un post de Vice Prim Ministru pentru fiecare partid şi formaţiune politică membru al coaliţiei, cu excepţia partidului căruia îi revine postul de Prim Ministru;

4.1.2.2. Vice Prim Miniştrii aparţinând partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei vor fi membri ai Guvernului fără portofoliu, având în coordonare domenii de activitate şi departamente, stabilite în CNC;

4.1.3. Procedura de desemnare a ponderii partidelor sau formaţiunilor politice în guvern

4.1.3.1. Ponderea partidelor sau formaţiunilor politice în guvern se stabileşte prin negocieri în CNC;

4.1.3.2. Numărul şi competenţele ministerelor se stabilesc conform programului de guvernare, de către CNC.

4.1.4. Procedura de repartizare a portofoliilor

4.1.4.1. Repartizarea portofoliilor se negociază în CNC cu participarea primului ministru desemnat, respectând ponderea negociată în CNC conform 4.1.3.1.;

4.1.4.2. În cazul în care CNC nu poate ajunge la consens, se va proceda la repartizarea portofoliilor prin desemnări succesive de către părţi, cu respectarea ponderii negociate de CNC conform 4.1.3.1.;

4.1.4.3. La desemnare, miniştrii îşi asumă programul de guvernare şi acordul privind principii si modalitati de functionare a Coaliţiei.

4.1.5. Proceduri privind numărul şi repartizarea secretarilor de stat

4.1.5.1. Repartizarea portofoliilor, inclusiv domeniilor de activitate, se negociază în CNC cu participarea primului ministru, cu respectând ponderea negociată în CNC conform 4.1.3.1.;

4.1.5.2. În cazul în care CNC nu poate ajunge la consens, se va proceda la repartizarea portofoliilor prin desemnări succesive de către părţi, cu respectarea ponderii negociate de CNC conform 4.1.3.1.;

4.1.5.3. La desemnare, secretarii de stat îşi asumă programul de guvernare şi acordul privind principii şi modalităţi de funcţionare a Coaliţiei.

4.1.6. Proceduri privind desemnarea conducătorilor agenţiilor guvernamentale

4.1.6.1. Repartizarea posturilor de conducere a agenţiilor guvernamentale se negociază în CNC cu participarea primului ministru desemnat, cu respectarea ponderii negociate de CNC conform 4.1.3.1.;

4.1.6.2. În cazul în care CNC nu poate ajunge la un consens, se va proceda la repartizarea posturilor prin desemnări succesive de către partide, cu respectarea ponderii negociate de CNC conform 4.1.3.1.;

4.1.6.3. La desemnare, şefii de agenţii şi departamente îşi asumă programul de guvernare şi acordul privind principii şi modalităţi de funcţionare a Coaliţiei.

4.1.7. Procedura de comunicare către CNC a candidaţilor partidelor sau formaţiunilor politice

4.1.7.1. Miniştrii, secretarii de stat şi şefii de agenţii care urmează să fie propuşi de către fiecare partid component al Coaliţiei se comunică CNC sub semnătura preşedintelui partidului respectiv.

4.1.8. Proceduri privind desemnarea în celelalte poziţii numite în administraţia publică centrală şi în structurile deconcentrate

4.1.8.1. Numărul de posturi de prefect şi de subprefect se stabileşte prin negocieri în CNC;

4.1.8.2. Repartizarea posturilor de prefect, respectiv de subprefect se negociază în CNC cu respectarea ponderii calculate conform 4.1.8.1.;

4.1.8.3. În cazul în care CNC nu poate ajunge la consens, se va proceda la repartizarea posturilor de prefect, respectiv de subprefect prin desemnări succesive de către partide, cu respectarea ponderii negociate în CNC;

4.1.8.4. Organismele de conducere ale Coaliţiei vor întocmi lista poziţiilor pe care urmează să fie desemnaţi reprezentanţii Coaliţiei în administraţia publică centrală şi în structurile deconcentrate, în condiţiile legii;

4.1.8.5. CNC va stabili prin negocieri ponderea partidelor sau formatiunilor politice componente ale Coaliţiei în preluarea acestor responsabilităţi, separat pentru fiecare judeţ şi municipiul Bucureşti;

4.1.8.6. Repartizarea acestora se va face prin negocieri în organismele de conducere ale Coaliţiei la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti, cu respectarea ponderii partidelor sau formaţiunilor politice componente calculată la nivel judeţean;

4.1.8.7. Nominalizările fiecărui partid pentru poziţiile respective se înaintează celor în drept sub semnătura preşedinţilor organizaţiilor partidelor sau formaţiunilor politice de la nivelul respectiv;

4.1.8.8. La desemnare, persoanele în cauză îşi asumă programul de guvernare şi acordul privind principii şi modalităţi de funcţionare a Coaliţiei.

4.2. Proceduri de funcţionare a Coaliţiei la nivel guvernamental

4.2.1. Procedura de luare şi implementare a deciziilor în guvern

4.2.1.1. La nivelul Guvernului se constituie Comitetul Guvernamental al Coaliţiei (CGC), format din Primul Ministru şi Vice Prim Miniştri;

4.2.1.2. CGC ia deciziile privind strategiile de acţiune guvernamentală;

4.2.1.3. Deciziile în CGC se iau prin consens,

4.2.1.4. CGC se întruneşte săptămânal sau la cererea oricăruia dintre membri; deciziile CGC sînt obligatorii pentru miniştri;

4.2.1.5. În cazul în care nu se ajunge la consens în CGC, deciziile se iau în CNC;

4.2.1.6. Respectarea şi aplicarea deciziilor luate sunt obligatorii pentru toţi demnitarii care reprezintă Coaliţia.

4.2.2. Procedura de luare şi implementare a deciziilor interministeriale

4.2.2.1. Proiectele înaintate care necesită avizele altor ministere vor fi avizate în termen de maxim 7 zile de la primire;

4.2.2.2. Pentru legea bugetului, termenul menţionat la 4.2.2.1. este de maxim 30 zile;

4.2.2.3. Proiectele neavizate în termenele de la 4.2.2.1. şi 4.2.2.2. vor fi considerate avizate;

4.2.3. Procedura de înlocuire a primului ministru

4.2.3.1. Primul ministru reprezentând Coaliţia poate fi înlocuit, cu respectarea procedurilor constituţionale în vigoare, numai prin decizia CNC, în baza acceptării propunerii alternative a unei alte persoane;

4.2.4. Procedura de înlocuire a demnitarilor şi a ocupanţilor altor poziţii numite în administraţia centrală şi locală

4.2.4.1. Procedurile de înlocuire în aceste cazuri sunt similare cu cele de desemnare.

CAPITOLUL V - DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

5.1. Procedura de modificare a acordului

5.1.1. Modificările la acordul privind principii si modalităţi de funcţionare a Coaliţiei se negociază în CNC;

5.2. Şedinţe, cvorumuri şi majorităţi în luarea deciziilor

5.2.1. Întrunirile ordinare şi extraordinare ale CNC, CJP (MB), CPC şi CGC se desfăşoară în prezenţa reprezentanţilor tuturor partidelor sau formaţiunilor politice;

5.2.2. În cazul în care din partea unui partid membru nu poate participa nici un reprezentant, se va folosi procedura de consultare telefonică;

5.2.3. Toate deciziile CJC (MB), CPC şi CGC se iau prin consens,

5.2.4. În situaţia în care la CJC sau CPC nu se ajunge la consens, problema se trimite CNC spre decizie;

5.2.5. Toate deciziile CNC se iau prin consens, cu excepţia celor privitoare la desemnarea primului ministru şi la acordurile cu organismele internaţionale, precum Uniunea Europeană, Fondul Monetar Internaţional sau Banca Mondială.

5.4. Modalităţile de implementare a deciziilor în fiecare partid

5.4.1. Deciziile CJC (MB) sunt obligatorii pentru organizaţiile locale ale partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei şi pentru persoanele susţinute în funcţii de acestea;

5.4.2. Deciziile CNC sunt obligatorii pentru CPC, CGC, CJP (MB), organizaţiile judeţene şi din municipiul Bucureşti ale partidelor sau formaţiunilor politice şi pentru persoanele susţinute în funcţii de acestea;

5.4.3. Deciziile CPC sunt obligatorii pentru grupurile parlamentare şi pentru toţi parlamentarii aparţinând partidelor sau formaţiunilor politice membre ale Coaliţiei;

5.4.4. Deciziile CGC sunt obligatorii pentru membrii Guvernului, secretarii de stat, conducătorii agenţiilor guvernamentale, precum şi pentru toţi reprezentanţii Coaliţiei în administraţia publică centrală şi în structurile deconcentrate;

5.4.5. Toate structurile Coaliţiei şi persoanele susţinute în funcţii de aceasta sunt obligate să pună în aplicare deciziile care îi vizează întocmai şi în termenele prevăzute în decizie.

5.5. Durata acordului

5.5.1. Acordul este în vigoare pe durata actualei legislaturi.

 

Partidul Naţional Liberal


Preşedinte,
Călin Popescu Tăriceanu

Partidul Democrat


Preşedinte,
Emil Boc

Uniunea Democrată Maghiară din România


Preşedinte,
Bela Marko

Partidul Umanist din România (Social-Liberal)


Preşedinte,
Dan Voiculescu

Bucureşti, 16 februarie 2005

 

 

Partidul Naţional Liberal  •  Biroul de Presă
Telefon / Fax: (021) 231 07 97  •  E-mail: presa@pnl.ro

 

 

 

 

 

 

 

Înapoi



PNL   TNL   ACTUALITATEA   UTILE   OPINII   WEEK-END   SPECIAL  Prima pagină

liberalii :  contact

© Liberalii Tismanei – 2005