BluePink XHost |
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink |
În anul 2005 vom
sărbători 620 de ani de atestare
documentară a
Mănăstirii Tismana
Anul acesta Primăria
Tismana va demara a serie de manifestări prilejuite de împlinirea a 620 de
ani de la hrisovul lui Dan I Voievod, hrisov dat la 3 octombrie 1385.
În acest context, lansarea
site-lui Primăriei Tismana a fost un eveniment important.
Lansăm şi jurnalul
nostru „Semnal Liberal”.
Curând vom avea şi situl
mănăstirii la www.manastireatismana.ro
Iată, în premieră,
evenimentele de până la hrisovul lui Dan I Voievod:
Perioada precreştină.
Nicolae
Densuşianu în
celebra sa „Dacia preistorică” identifică la Tismana două
locuri sacre: columna comemorativă „Piatra Tăiată a lui
Iorgovan”, pe plaiul ce duce în Transilvania şi „Mama” despre care scrie: „Din
jos de Mănăstirea Tismana, pe coasta orientală a văleii, se
află o figură arhaică sculptată în stâncă pe marginea
unei prăpăstii. Ea poartă la popor numele de „Mamă”. ”
Această relatare a lui Densuşianu ne reaminteşte de vechiul cult
precreştin al zeiţei mamă.
Perioada
creştină.
271 - Aurelianus
retrage din Dacia armata, administraţia, plutocraţia şi o parte
- bogată - a populaţiei orăşeneşti şi
fondează la sud de Dunăre o nouă provincie; aceasta
primeşte şi ea numele de Dacia ăi este împărţită
în Dacia Ripensis (cu capitala la Ratiaria) şi Dacia Mediterranea (cu
reşedinţa la Serdica). Majoritatea covârşitoare a
populaţiei daco-romane, având ca formă principală de organizare
socială obştea sătească, rămâne însă pe loc,
continuându-şi viaţa şi păstrând legături strânse cu
provinciile romane din vecinătate.
300-304 -
persecuţiile anticreştine ale lui Diocletian. Textele martirologiilor
creştine înregistrează un mare număr de martiri la Tomis,
Durostorum, Axiopolis, Dinogetia, Nociodunum. În cursul secolului 4, sunt
semnalate şi pe teritoriul fostei Dacii romane obiecte şi monumente
paleocreştine care atestă răspândirea creştinismului în
mijlocul populaţiei daco-romane.
303
februarie 23. Începutul unei persecuţii anticreştine. Este emis
primul dintre cele 4 edicte care condamnă creştinismul.
313 - edictul de la Milano proclamă libertatea de credinţă şi egalitate în drepturi pentru creştinii din imperiu.
c. 320 -
întemeierea primelor mănăstiri creştine în Egipt şi Palestina;
aici se vor găsi şi străromâni, amintiţi de cronicari sub
numele de "bessi", după unul din cele mai mari triburi tracice
din Imperiul Roman.
325 -
la Niceea are loc primul Sinod ecumenic al Bisericii Ortodoxe, unde se pun
bazele dogmatice şi canonice ale ortodoxismului. Tezele eretice ale episcopului
Arianus (arianismul) sunt condamnate; la Sinod participă mai mulţi
episcopi străromâni, inclusiv unul din Scitia.
391
februarie - interzicerea tuturor cultelor păgâne. Decretarea
creştinismului ca unică religie a Imperiului roman.
Sec. 6-7 -
pătrunderea slavilor în regiunile extracarpatice apoi intracarpatice ale
României; convieţuind cu populaţia daco-română întâlnită
aici ei sunt asimilaţi treptat, participând astfel la procesul de
etnogeneza al poporului roman.
313 -
1200. Creştinarea
locurilor de cult „păgâne” de pe Valea Tismanei unde cultul mamei,
semnalat de N. Densuşianu, este înlocuit cu cultul Fecioarei Maria,
şi s-a făcut probabil în perioada de după Edictul de la Milano.
De regulă mănăstirile din evul mediu au fost construite pe locul
sau lângă vechi biserici creştine de lemn, care la rândul lor au fost
construite pe vechi locuri de cult getice, "păgâne", care au
fost mai apoi creştinate. Vechile denumiri de cult precreştin au
fost adaptate, bisericile purtând pecetea hramurilor creştine în cazul
Tismanei, hramul Naşterea Sfintei Fecioare Maria.
1200 -
1250 Prima estimare că la Tismana exista,
în această vreme, un aşezământ bisericesc. La 3 iulie 1638 Paisie,
patriarhul Ierusalimului, afirma că Tismana fusese fundată "de
mult, ca de 400 de ani", adică pe vremea lui Radu Negru
(1215-1241), primul întemeietor de ţară, sau cum zic istoricii, „a
unei formaţiuni prestatale”! A nu se confunda cu Radu Vodă Negru
(1377-1383) care a făcut cu ajutorul lui Nicodim, mănăstirea din
zid. Lăcaşul religios fusese fondat cu mult înainte şi nu era
nevoie, în vremurile de până atunci, ca el să fie din zid ci doar ca
locul să fie recunoscut ca loc sfânt. Ceea ce era deja încă din
preistorie, însă el trebuia creştinat, sfinţit. Iată
motivaţia lui Nicodim de a căuta la Tismana, locul sfânt,
„Pişătorile”, cu intenţia clară de a construi aici o mare
mănăstire după modelul celor de la Muntele Athos. Printre
istorici, Radu Negru (1215-1241) este un personaj foarte controversat dată
fiind asemănarea numelui lui cu Radu Vodă (1377-1383). Controversa
vine şi din faptul că în tradiţia populară se
păstrează ideea că cine a făcut ţara, a făcut
şi mănăstiri. Dacă se ţine cont de cele spuse mai
înainte, controversa dispare implicit. Lucrurile sunt clare: Radu Negru
sfinţeşte locul, amenajează vechile spaţii sacre pentru
adunări creştine, „ iar stră-strănepotul lui, Radu
Vodă zideşte un secol şi jumătate mai târziu marea
lavră, Mănăstirea Tismana.
1214 ianuarie 12 Bula papei Inocenţiu al III-lea către monahii celor, pe atunci, circa 300 mănăstiri din Athos. Aceştia ceruseră ocrotire deoarece un tâlhar prăda şi pustia de mai mulţi ani mănăstirile. Prin această bulă însă, Papa voia a-şi întinde supremaţia în Orient. Intenţia papei de a lua pe cei 3000 de călugări „sub ocrotirea sf. Petru” îi făcură pe aceştia ca în anul 1235, să se plângă la împăratul bulgar Asan şi la cel bizantin Ioan Duca Vataţi.
1228 Un aşezământ de cult sau un loc de adunare a creştinilor la Tismana este confirmat printr-un document al lui Const. M. Gheorghe Racoviţă emis la 15 iulie 1755. El întăreşte vechile documente referitoare la Tismana şi obiceiurile lăcaşului, atestate prin hrisoave domneşti, după ce studiază cu mare atenţie „cărţile Ierusalimului”. Domnitorul scrie: „Cerut-am de la cuviosul părintele chir Gherasim arhimandritul năstavnicul acestei m-ri… de ne-au arătat hrisoave ale vechilor şi bătrânilor răposaţi Domni şi multe cărţi ale preafericiţilor patriarşi ai Ierusalimului, făcute una după alta pe aşezământul Sf. Nicodim şi adăogând şi alte aşezământuri… din care mai întâiu ne-am adeverit cum că de când s-au început m-rea aceasta până acum sânt trecuţi 547 ani …” Socotim anii: 1775-547=1228, dată care se leagă cu informaţiile privitoarea la cruciada lui Bela al IV-lea contra lăcaşurilor „schismatice” . Racoviţă dă documentul cu ocazia alegerii egumenului mănăstirii, „ … şi egumen să nu se pue străin ci din soborul mănăstirii…”
1230 Basarab I
(1310-1352) Campania lui Carol Robert de Anjou şi bătălia de la
Posada. Bătaia dată regelui maghiar pe Valea Loviştei a dus
până la urmă la întemeierea Ţării Româneşti.
1230-1235 cucerirea unei fâşii a actualului Gorj, de către Bela al IV-lea în cruciada lui contra lui Ioan Asan al II-lea, la îndemnul papei Grigore al IX-lea, de a distruge "toate locurile unde se adună schismaticii". Tot atunci se presupune că a fost distrus şi aşezământul lui Radu Negru (1215-1241) de la Pişători, pe Valea Tismanei.
1247
iunie 2 Diploma dată de regele ungar
Bela al IV-lea Cavalerilor Ioaniţi prin care se dăruiesc
cnezatele lui Ioan şi Farcaş de dincoace de Olt, dar se
recunoaşte independenţa Ţării lui Litovoi „afară de
teritoriul cnezatului voievodului Litovoi, pe care îl lăsăm
olaţilor aşa cum l-au stăpânit aceştia şi până
acum”. Şi bisericile „clădite şi cele ce se vor clădi în
toate teritoriile sus zise” nu vor mai da veniturile casei regale ci
„arhiepiscopilor şi episcopilor pe care ştie că le au … în
afară de cele din ţara Lytua”. Libertatea întrunirilor de la
Pişetori, pe Valea Tismanei, era asigurată.
1282 Fiica lui Litovoi devine prima soţie a regelui Serbiei, Ştefan Miliutin (1282-1321) (Cronicarul bizantin A. Pachymeres)
1297 Banul
Mikud, ban al Severinului (1275-1279) din antica familie Kukens,
menţionează că mai are trei fii în afară de Ianoş de
Doboca, socrul lui Alexandru Vodă (1338-64): Nicolae, Dumitru (Dimitrie)
şi Petru. Dimitrie, a trecut la ortodoxie cu ocazia căsătoriei
nepoatei sale Clara cu Alexandru Vodă. El va da mănăstirii
Tismana la moartea sa (1385) partea ce-i revenea din Dăbăceştii
de pe Jaleş (a patra parte).(Hasdeu, Negru Vodă, pag. ccxv)
1342 Începe
o nouă acţiune de catolicizare prin regele Ludovic al Ungariei. În
toate teritoriile noi cucerite sau în incursiuni speciale în alte teritorii,
orice locaş de cult „schismatic” este distrus.
1359 Nicolae
Alexandru – Vodă (1352-1364), cu asigurare scrisă dată
Bizanţului că biserica Ţării Româneşti va fi
supusă patriarhiei, întemeiază Mitropolia Ungro-Vlahiei prin strămutarea
episcopului Iacint, de la Vicina pe Dunăre, la scaunul domnesc din
Argeş. Patriarhul ecumenic din Bizanţ mai pune condiţii:
numirile le va face el cu greci trimişi de la patriarhie şi care
să facă parte din sfântul sinod al patriarhiei. După moartea lui
Iacint urmează mitropolit grecul Hariton. În 1370 Mitropolia Ungro-Vlahiei
se împarte în două luând fiinţă şi scaunul Severinului cu
mitropolit Antim Critopol, protos la Athos. Către 1381 murind Hariton,
Antim îi ia locul iar la Severin este numit Atanasie, alt mitropolit grec.
1364
Vladislav Vlaicu Vodă
(1364-1377) stabileşte împreună cu Nicodim, o strategie împotriva
acţiunii de catolicizare maghiare şi-l împuterniceşte pe acesta
să construiască mai multe lăcaşuri de cult la graniţa
regatului maghiar. Planul era ca Nicodim să păstreze pentru
acestea „rânduiala şi datina” de la Muntele Athos ele fiind preconizate a
fi „samovlastii” adică nişte comunităţi monahale de sine
stătătoare nesupuse nici mitropolitului Ungrovlahiei, nici celui de
Severin. După pilda Lavrelor de la muntele Athos, se prevedea că
obştea singură îşi poate desemna conducătorul,
fără nici un amestec din partea domniei. Această prevedere se va
păstra până târziu şi o găsim în toate hrisoavele
domneşti de la Dan I Vodă
încoace. Ea era un prim pas în
organizarea unei biserici româneşti neatârnate. Dar acest vis va deveni
realitate abia după anul 1401, în vremea lui Mircea cel Bătrân, când
scaunul mitropolitului muntean nu mai depinde de cel patriarhal.
1366
apr.23-iul.15 Vizita în Ardeal a lui Ludovic regele Ungariei, cu care prilej
dă lui Vladislav-Vodă ţinuturile pe care le ştia locuite de
oameni de aceiaşi limbă ca supuşii lui: Severinul,
Făgăraşul şi Almaşul. (PPP)
1364-1366 Ridicarea bisericilor din lemn la Vodiţa şi Tismana. Deoarece cu Vladislav (Vlaicu) Vodă începe pomelnicul mănăstirilor, Radu fiind al doilea în listă, istoricul Al. Ştefulescu susţine că la începutul domniei lui Vlaicu Vodă s-au construit biserici din lemn şi s-au făcut danii prin hrisov, tot ce se dăruieşte Vodiţei fiind dăruit şi Tismanei. Abia după patru ani a început construcţia Vodiţei din zid iar peste 10 ani şi biserica din zid a Tismanei.
1364 –
1370 Peregrinările lui Nicodim în
Ţara Românească pentru a stabili locurile unde va construi
lăcaşuri sfinte după modelul de la muntele Athos. Legendele ne
dau o idee despre opririle lui în multe sate: Vodiţa, Topolniţa,
Valea-Mănăstirii-Motru, Izverna, Ponoare, Padeş, Sohodol,
Tismana, Lainici, Prilep.
1369 -
1370 Călugărul Nicodim
"un sfânt al muncii, al organizării si binefacerilor culturale",
născut la Perlepe sau Prilep în Macedonia, trece pe vremea lui Vladislav
Vodă în Tara Românească, după ce îsi dobândeşte
educaţia monastică şi literară la muntele Athos.
Împreună cu o ceată de călugări întemeiază mănăstirea
de piatră Vodiţa. Vlaicu Vodă a ridicat această
biserică "ascultând pe cinstitul între călugări
Nicodim" într-o perioadă de ofensivă a catolicismului în
Tările Române.(Vle Crb.)
1370 – 1371 Începe construcţia primei Lavre româneşti, Vodiţa, prima samovlastie dintr-un lung şir de „samovlastii” – mănăstiri cu dreptul de a se conduce singure, care vor cuprinde treptat, întreg arealul Carpaţilor Meridionali.
1372 Prima mărturie documentară despre
prezenţa lui Nicodim în Ţara Românească, printr-un hrisov
al voievodului Vladislav (Vlaicu).
De
remarcat ca pe hrisovul original lipseşte data, ea fiind dedusă din
cercetarea evenimentelor de atunci. Hrisovul este catalogat în Arhivele
Statului „circa 1342” dată când Vladislav nu era domn. E sigur că a
fost dat după anul 1366 când Ludovic regele Ungariei, dă lui
Vladislav-Vodă ţinuturile pe care le ştia locuite de oameni de
aceiaşi limbă ca supuşii lui: Severinul,
Făgăraşul şi Almaşul. Istoricii datează hrisovul
în anul 1372, anul sfinţirii bisericii din zid dar putea fi dat şi
când s-a făcut biserica din lemn, adică în anul 1366.
Dăm
mai jos hrisovul, cu specificarea că „tot ceea ce se făcea danie mănăstirii
Vodiţa s-a dat şi Tismanei amândouă m-rile fiind sub conducerea
unuia şi aceluiaşi stareţ, Nicodim” (Al. Şt).
„Pentru
că eu, cel în Cristos Dumnezeu bine credinciosul Voevod Vladislav, cu mila
lui Dumnezeu Domn a toată Ţara Românească, am binevoit după
îndemnare dumnezeiască a înălţa mănăstire la
Vodiţa, în numele marelui şi purtătorului de Dumnezeu, Antonie,
ascultând pe cinstitul între călugări Nicodim, mai vârtos, dela
Domnia Mea cheltuială şi daruri, iar cu munca lui Kyr Nicodim şi
a fraţilor lui, am zidit si am zugrăvit; şi pe cât a adus
vremea, aici am dăruit, tetraevangheliul, ferecat cu argint şi aurit,
cădelniţă de argint, vase sfinte de argint, odăjdii
preoţeşti de mătase o pereche, catapeteasmă de
adamască, cât trebuie bisericii, epitrahil şi rucaviţe de
mătase cu vergi purpurii.
Apoi,
satul Jidovştiţa, slobod, de toate dările şi slujbele
domneşti şi de oaste, şi peste tot ohabă, şi de la
satul Costeni până la Topolniţa, câte vor fio gălete, şi pe
dunăre de la opt vârşii, venitul domnesc, şi toată
vâltoarea din mijloc cu toate, şi Dunărea de la cataracta Nucului, ce
duce la podul cel mai de sus la Ruşava, şi Vodiţa cea mare pe
amândouă laturile cu nucii şi cu livezile şi cu
Ţerovăţul cu siliştea Bahnei. După acestea toate, la
fiecare praznic al sf. şi purtătorului de Dumnezeu, Antonie, 1000 de
perperi* din casa Domniei mele şi săracilor să împartă 300
perperi, 12 burdufi de brânză şi 12 caşuri şi o majă
de ceară, şi 12 perechi de haine, şi 12 părechi de
încălţăminte şi 12 paturi. Acestea toate aşezându-le
şi dăruindu-le pe fiecare an din casa Domniei Mele, iarăşi
am aşezat Domnia Mea, după sfat, ca, după moartea lui Kir
Nicodim să nu fie nici un Domn, volnic să pună în locul acela
stareţ, nici arhiereu, nici careva altul ci cum va zice Kir Nicodim
şi cum va aşeza, aşa să ţină, care sunt acolo călugări,
şi ei singuri să-şi pună stareţ.
Şi
aceste toate rog pe toţi urmaşii, ca să nu schimbe nimic; care
se va încerca să schimbe acestea sau ceva din ele, pe acela să-l
bată Domnul Dumnezeu şi prea cinstita sa maică şi sf.
şi marele purtătorul de Dumnezeu Antonie, şi aici în veacul
viitor. Amin
Io
Vladislav Voevod, cu mila lui Dumnezeu, Domn.”
(* perperi
româneşti, imitaţie după cei bizantini. 1 perper = 24 bani)
1370. Vodiţa s-a zidit în 1370
şi 1371, iar sfinţirea ei s-a făcut în 1372. Motivul
principal al acţiunii lui Nicodim în Tara Româneasca este văzut
şi de majoritatea istoricilor bisericeşti în contextul „vastei
acţiuni de catolicizare a vremii întreprinsă de Ludovic al Ungariei
(1342-1382), care a ocupat pentru câţiva ani Vidinul cu regiunea Crainei
în 1366, situaţie care a durat până în 1369, an în care Stracimir
recucereşte Vidinul şi se instalează aici, dar ca vasal al
ungurilor”. (M. Păcurariu)
1372 Hrisovul lui Vlaicu din 1372 arată
că Vodiţa devenea o «samovlastie», adica o ctitorie scoasa de sub
orice autoritate din afară, conducându-se după propriul ei sobor,
rânduindu-se ca după moartea lui Nicodim «să nu aibă nici un
Domn drept să aşeze în locul acela un conducător, nici Arhiereul
nici nimeni altul, ci precum spune Chir Nicodim şi precum va orândui aşa
să ţie călugării cei de acolo şi singuri
să-şi aşeze cârmuitor»
1372 Prin menţiunea „pe amândouă
părţile cu nucii şi livezile” Vlaicu Vodă face prima
delimitare de teren din Ţara Românească printr-un document.
Hotărnicirea prin cărţi domneşti devine o practică în secolul
al XIV-lea dezvoltată mai târziu, cu numiri de hotarnici şi
întăriri de hotărnicii.
------
1373
Istoricul Al. Ştefulescu afirmă că „E posibil, ca
mănăstirea Tismana să se fi rostit chiar pe la începutul domniei
lui Radu Vodă (1373), dar împrejurările timpului,
dificultăţile de învins pentru o atare construcţie, pe vremea
aceea vreme … a făcut ca executarea lucrării să dureze mai
mulţi ani.
1375
Cetatea Severinului este cucerită de către Nicolae de Gara iar
Banatul Severinului revine ungurilor, ceea ce duce la risipirea
comunităţii monahale de la Vodiţa. Lui Nicodim nu-i mai
rămân din obştea de la Vodiţa decât 10 călugări cu
care trece în Serbia.
1375
Nicodim participă, ca interpret de limbă greacă, la
împăcarea bisericii sârbeşti cu patriarhia. În fruntea misiunii era
stareţul Isaia, membri Teofan, fost protos la Sfântul Munte, cu ucenicii
săi Silvestru şi Nifon. (PPP)
1376 Nicodim revine în Ţara Românească cu mica sa obşte, primind danii precum şi despăgubiri de la Radu I pentru posesiunile pierdute pe teritoriul unguresc. Trece la înfiinţarea comunităţii monahale de la Tismana şi construirea unei noi biserici din zid.
1377 A fost construită prima biserică
a mănăstirii Tismana din zid, (pe locul alteia mai vechi din lemn) ca
să fie o citadelă a ortodoxiei şi a culturii româneşti,
capabilă, în acelaşi timp, să înfrunte pătrunderea
catolicismului în Tara Românească.
1377 -
1378 Se sfinţeşte biserica
mănăstirii Tismana zidită de Radu I Voievod, tatăl lui
Mircea cel Bătrân.
O însemnare a unui monah pe acest hrisov din 5 august 1424, aminteşte de
cele doua evenimente privind Tismana si pe Nicodim, si anume «S'a sfinţit
biserica leat 6886» (1377) si «a murit părintele nostru Nicodim la leat
6915» (1406).
-------
1385 oct. 3 Dan I dă hrisovul care este considerat
ca atestare documentară a Mănăstirii Tismana. Deşi
există mărturii că Radu-Vodă a dat hrisoave după anii
1376, când a început mănăstirea, ele nu se mai păstrează.
Citiţi hrisovul lui
Dan I Voievod
Vă vom anunţa şi pe această cale, datele
manifestărilor organizate în acest an.