BluePink XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
COTA UNICĂ DE IMPOZITARE
soluţia pentru viitorul economic al unui stat european?!
Cota unică de
impozitare implică înlocuirea setului complex al diferitelor tipuri de
impozitare, în funcţie de venit, cu un sistem conform căruia statul
va declara o rată unică de impozitare a tuturor veniturilor
superioare unui plafon anterior stabilit. În general, plafonul minim de
impozitare este destul de scăzut, astfel încât să ofere „un
stimulent” cetăţenilor care s-ar putea eschiva de la plata taxelor.
Astfel, venitul global este impozitat o singură dată.
În ceea ce priveşte
taxa pe profit, se va aplica acelaşi sistem – o rată unică de
impozitare pentru toate categoriile de profit. Ca o concluzie, succesul
regimului cotei unice de impozitare depinde de nivelul acestei rate: cu cât
aceasta este mai mică, cu atât mai eficientă tinde să
devină.
Cu toate acestea,
experţii atrag atenţia asupra importanţei
competitivităţii unui stat care este influenţată şi de
alţi factori, în afara cotei unice de impozitare. Deşi o rată
mai mică de impozitare conduce la fluidizarea fluxului financiar şi
creşte dorinţa cetăţenilor de a-şi plăti taxele,
impozitele scăzute vor conduce inevitabil la scăderea veniturilor la
bugetul de stat.
Mai mult, există
experţi, printre care se numără şi cancelarul german
Gerhard Schoder şi primul ministru suedez, Goran Persson, care au afirmat
că economiile în tranziţie din Estul Europei îşi pot permite
reducerea taxelor, nu datorită creşterii veniturilor la bugetul de
stat, ci datorită subvenţiilor obţinute din partea UE, argument
disputat de către statele criticate în acest sens. În acelaşi timp,
Germania, Italia, Austria, Finlanda, Danemarca şi Grecia au decis reducerea
taxelor în vederea stimulării investiţiilor şi creşterii
consumului.
Cota unică de
impozitare a fost aplicată pentru prima dată în Estonia (1991), fiind
urmată de Letonia (1994), Lituania (1994), Rusia (2001), Serbia (2003),
Ucraina (2003), Slovacia (2003), Georgia (2004) şi România (2005).
După cum se poate
observa din informaţiile de mai sus, deşi cota unică de
impozitare nu reprezintă un leac universal la slăbiciunile economice
ale unui stat, o serie de state europene, printre care şi câteva state
membre UE, au introdus regimul „o singură taxă pentru toate tipurile
de venit/profit”. Multe dintre aceste ţări se confruntă,
însă, cu deficite bugetare substanţiale, iar pentru unele se impune
alinierea statutului economic la cerinţele „zonei euro”.
Caracteristicile cotei
unice de impozitare:
· Reduce inegalitatea
(aceeaşi rată de impozitare pentru toţi),
· Reduce evaziunea
fiscală,
· Oferă stimulente
pentru cei ce doresc să economisească şi să
investească,
· Elimină toate
tipurile de excepţii şi scutiri de la plata taxelor,
· Favorizează
persoanele bogate în detrimentul celor sărace,
· Favorizează
investiţiile în acţiuni (obţinerea de dividende), deoarece
profiturile sunt impozitate o singură dată, la sursă.
Opinia Comisiei Europene
Comisia Europeană
consideră că nu este necesară uniformizarea sistemelor de
impozitare ale statelor membre UE.
Dacă transpun şi
implementează corect reglementările adoptate la nivel comunitar,
statele membre sunt libere să aleagă sistemul de impozitare pe care
îl consideră cel mai potrivit situaţiei economice existente.
Opinia Poloniei
„Odată cu adoptarea
unui nou set de măsuri privind politica fiscală, Polonia şi-a
propus introducerea cotei unice de impozitare la începutul anului 2007” a
afirmat Zbigniew Chelebowski, conducător adjunct al grupului parlamentar Platforma
Civică din Polonia.
Opinia Ungariei
„Pentru moment Ungaria
preferă să nu urmeze acest capriciu”, a afirmat Victor Orban, primul
ministru al Ungariei.
Opinia Republicii Cehe
„Republica Cehă are
nevoie de un sistem de impozitare simplificat, însă, deşi
această ţară are o rată de creştere economică de
două ori mai mare decât media zonei euro, nu va introduce cota unică
de impozitare”, a afirmat primul ministru ceh, Stanislav Gross.
Poziţia României
Conform Ordonanţei de
Urgenţă 138/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cota de impozit pe profit care se aplică
asupra profitului impozabil este de 16%, cu excepţiile prevăzute de lege.
În ceea ce priveşte impozitul pe venit, conform aceleiaşi
ordonanţe, cota de impozit pentru determinarea impozitului pe veniturile
din activităţi independente, salarii, cedarea folosinţei
bunurilor, pensii, activităţi agricole,
premii, alte surse este de
16% aplicată asupra venitului impozabil corespunzător fiecărei
surse din categoria respectivă. Fac excepţie de la prevederile
prezentate mai sus cotele de impozit prevăzute în categoriile de venituri din
investiţii şi din jocuri de noroc.
Sursa: www.euractiv.com
|
|
|
|
||
|